ŠKODA AUTO během léta zmodernizovala a rozšířila výrobní provozy

› V závodech ŠKODA AUTO bylo realizováno 180 projektů, souvisejících mimo jiné s přípravou výroby elektrických vozidel a nové generace motorů EA211 EVO
› Nové svařovací roboty rozšířily kapacitu pro výrobu chystaného elektromobilu v Mladé Boleslavi
› Nový ultrakapacitor v Kvasinách slouží k vyrovnávání výpadků nebo poklesů napětí přicházejících z distribuční sítě

ŠKODA AUTO

Společnost ŠKODA AUTO využila letní období pro modernizaci a rozšíření provozů. Během celozávodní dovolené na přelomu července a srpna byly provedeny všechny nezbytné úkony, které nelze zajistit za plného provozu. Jedná se zejména o modernizaci a rozšíření výrobních technologií v souladu s koncepcí Průmyslu 4.0. Nové roboty se budou podílet na výrobě elektromobilů a stávající výrobní linky doznaly přestavbu v souvislosti s příchodem nejnovější generace motorů řady EA211 EVO. Pokračuje také budování infrastruktury nezbytné pro provoz elektromobilů.

Nejvíce změn proběhlo ve výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Modernizace a rozšíření kapacit se dotklo svařovny, lakovny a montáže vozů. Již nyní se započalo s instalací nových svařovacích robotů, které budou zajišťovat výrobu připravovaného elektromobilu, jehož premiéra je naplánovaná na rok 2020.

Rozsáhlé úpravy ve výrobě se týkají také přechodu na novou generaci motorů řady EA211 EVO, které se vyznačují modernější konstrukcí. Motory mají zásadní odlišnosti, jako je například vysokotlaké vstřikování, efektivnější systém přeplňování a chlazení nebo nové řídicí jednotky. Montáž tohoto pokročilého pohonného ústrojí včetně spojení s převodovkou vyžaduje odlišné postupy, k jejichž zavedení je vhodná delší odstávka, jako je právě celozávodní dovolená.

Během léta investovala automobilka také do vylepšení komunikací uvnitř závodu v Mladé Boleslavi a jeho nejbližším okolí. V červenci byla v Mladé Boleslavi zahájena výroba nového městského SUV ŠKODA KAMIQ.

Ve všech třech lokalitách, ve kterých má ŠKODA AUTO výrobní závody, pokračuje budování nezbytné infrastruktury pro elektromobilitu. V současné době je připraveno více než 450 nabíjecích bodů, celkem automobilka do roku 2025 počítá s vybudováním přibližně 7000 nabíjecích bodů.

Významnou novinkou v Kvasinách je instalace tzv. ultrakapacitoru, který slouží k vyrovnávání výpadků nebo poklesů napětí přicházejících z distribuční sítě. Po Mladé Boleslavi má i závod v Kvasinách v evropském měřítku unikátní zařízení, které plní stejnou funkci jako UPS známé z počítačové techniky. V tomto případě velký ultrakapacitor disponuje výkonem 500 kVA a zálohuje vybraná elektronická zařízení v celé lakovně, zálohuje elektrickou energii potřebnou pro jejich provoz. Toto zařízení dokáže vyrovnat i větší poklesy napětí trvající až 1 sekundu.

Ultrakapacitor moderní konstrukce dokáže odhalit pokles napětí již během 10 ms. Za dalších 10 ms se zařízení odpojí od napájecí sítě a ultrakapacitor zajistí dodávku proudu po dobu krátkodobého poklesu napětí. Poté se zařízení opět automaticky připojí a ultrakapacitor se dobije, aby byl opět plně připraven k aktivaci.

Klíčovou událostí bylo pro závod v Kvasinách zahájení výroby modernizovaného modelu ŠKODA SUPERB.

Ve Vrchlabí proběhly podobně jako v ostatních závodech plánované servisní prohlídky většiny výrobních zařízení včetně montážních linek a kalibrace měřicích prvků. Do oficiálního vstupu byla také během celozávodní dovolené instalována výstava o historii i současnosti závodu Vrchlabí. Série unikátních dobových snímků ilustruje bohatou minulost závodu, jehož historie sahá až do roku 1864.

V rámci rozvoje automobilky probíhá postupné navyšování výrobních kapacit, automatizaci a robotizaci ve výrobních úsecích ve všech třech závodech v České republice v souladu s koncepcí Průmyslu 4.0. Během celozávodní dovolené bylo ve všech výrobních halách zrealizováno přibližně 180 projektů, z toho v Mladé Boleslavi 130.