Po poněkud zvláštní Švédské rallye, která byla výrazně zkrácena a odjeta zčásti na zmrzlé šotolině, přichází první opravdu ryze šotolinový podnik WRC – Mexická rallye. Na posádky tak čeká zcela nová výzva.

Třetí podnik sezóny je výjimečný nadmořskou výškou, v níž jsou rychlostní zkoušky položeny. Trať vyšplhá až do výšky 2737 metrů nad mořem, což je vůbec nejvýš v celé sezóně. S tím ovšem souvisí také řidší vzduch a zhruba o 20 % nižší výkon motoru, takže každá chyba se bude o to hůře dohánět. Typické jsou také vysoké teploty. Šotolinový povrch tratí není nijak extrémně rozbitý, šotolina je spíše měkčí a to znamená, že pro druhé průjezdy už jsou vyjety koleje až na tvrdší podloží a ke slovu tak přijde nejen střední, ale i tvrdá směs pneumatik.

Soutěž odstartuje ve čtvrtek večer krátký divácký test v ulicích Guanajuata, který se letos pojede dvakrát a nikoli pouze jednou. Divácky atraktivní bude na konci pátečního a sobotního programu „erzeta“ na autodromu v Leónu, kde nechybí šotolina, asfalt, brod a velký skok – tam si diváci opravdu přijdou na své. Stálicí je také páteční rychlostní zkouška El Chocolate o délce bezmála 32 km (druhá nejdelší v soutěži), která posádky zavede do výšky hodně přes 2500 metrů nad mořem. I tato zkouška má vše – stoupání i klesání, vlásenky i rychlé pasáže, úzká místa i široké cesty.

V sobotu se posádky po delší době opět svezou na cestách okolo Alfara a Derramadera, které v této podobě nebyly používány několik let. Celou soutěž pak zakončí další vyhlášená rychlostní zkouška El Brinco s novým skokem do cílové fotobuňky.

Mexická rallye vznikla v roce 1979 za spolupráce dvou největších autoklubů v Mexiku. Až do roku 1985 se závodilo ve státě Mexiko, pak následovala šestiletá přestávka a znovuoživení soutěže v roce 1991, kdy její trať kopírovala El Pas de Cortés mezi dvěma největšími mexickými sopkami. Pro rok 1993 organizátoři změnili koncept na krátkou rallye s o to více měřenými kilometry. Pod názvem Valle de Bravo byl tento ročník úspěšný, jenže následující rok si organizátoři vzali pod svá křídla jinou soutěž a opět se až do roku 1996 nezávodilo.

Poté už však začal přerod k větší internacionalizaci soutěže, postavil se za ni jiný promotér a v roce 1998 rozhodl o přejmenování rallye a jejím přesunu do Guanajuata. Mezi lety 2001 a 2003 soutěž navštívili pozorovatelé FIA a pro rok 2004 byla Mexická rallye zařazena do kalendáře WRC. Od té doby v něm chyběla pouze jednou, v roce 2009. Ročník 2007 je v historii WRC zapsán jako soutěž s nejkratšími přejezdy, při celkové délce necelých 850 km připadalo více než 366 km na rychlostní zkoušky, tedy více než 43 %! Nejvíce vítězství na Mexické rallye má na svém kontě Sébastien Loeb – šest v řadě, Sébastien Ogier jich má pět.

Mezi přihlášenými je letos i sedm posádek s vozy ŠKODA FABIA Rally2. Za volant usedne například bývalý mistr světa v kategorii WRC 2 Pontus Tidemand, který Mexickou rallye skvěle zná a už dvakrát ji vyhrál (v letech 2017 a 2018 v kategorii WRC 2), mimořádně zkušený Ricardo Triviño, loňský vítěz národního mexického mistrovství a mnohonásobný vítěz šampionátu NACAM (jezdí se ve státech severní, střední i jižní Ameriky), další domácí matador Benito Guerra jr. nebo Kajetan Kajetanowicz.