› 17,4 procenta zákazníků se u modelu SCALA rozhodlo pro odstín modrá Race
› Metalický odstín šedá Quarz je se 16,1 procenty jedničkou mezi barvami modelu KAMIQ
› Rozhovor s Carolou Marií Kertzscher, koordinátorkou barev a materiálů v oddělení ŠKODA Design, o významu barvy vozu

ŠKODA SCALA a ŠKODA KAMIQ

S modelem SCALA a městským SUV KAMIQ značka ŠKODA v roce 2019 výrazně zhodnotila svou nabídku kompaktních modelů a posunula ji na vyšší úroveň. Oba vozy si rychle našly své příznivce – a jejich rozdílné cílové skupiny samozřejmě mají i odlišné priority při výběru barev. Sportovní metalický odstín modrá Race je favoritem zákazníků modelu SCALA. KAMIQ s nejprodávanějším lakem – šedá Quarz – přesně kopíruje trend celého evropského trhu, na kterém se šedé vozy vůbec poprvé umístily na prvním místě.

Dynamický a emocionální design modelu ŠKODA SCALA podtrhuje sportovní metalíza modrá Race, dokonale zkombinovaná s černou panoramatickou prosklenou střechou a prodlouženým černým sklem v okně pátých dveří volitelného paketu Emotion. Celkem 17,4 procenta všech vozů ŠKODA SCALA, vyrobených v roce 2019, bylo lakováno v tomto odstínu. U tohoto kompaktního hatchbacku tak odsunul na druhé místo metalický odstín šedá Quarz s 15,5 procenty a metalický odstín černá Magic se 14,7 procenty na místo třetí. Pro jeden z deseti metalických laků se rozhodlo 74,6 procenta zákazníků modelu SCALA a 25,4 procenta zákazníků se rozhodlo pro jednu ze čtyř nemetalických barev.

Městskému SUV KAMIQ i celému evropskému trhu dominují šedé odstíny

U zákazníků, kteří si v roce 2019 objednali první městské SUV značky ŠKODA, byly v kurzu šedé odstíny. S podílem 16,1 procenta byla nejoblíbenějším odstínem laku metalíza šedá Quarz, černá Magic s perleťovým efektem se s 13,6 procenty umístila na druhém místě a bílá Moon s perleťovým efektem na místě třetím s 12,2 procenty. Celkový podíl vozů s metalickým lakem činil 78,2 procenta. Metalíza šedá Quarz a nemetalická šedá Steel (6,5 procenta) společně představují 22,6 procenta, šedá je tak nejoblíbenějším odstínem modelové řady KAMIQ před bílou (celkem 20,6 procenta).

Městské SUV značky ŠKODA tak kopírovalo trend celého evropského trhu. Podle globální studie nejoblíbenějších barev automobilů, kterou výrobce laků Axalta vypracovává od roku 1953, byla šedá v roce 2019 s podílem 24 procent vůbec poprvé nejčastěji zvolenou barvou v Evropě. Bílá dosáhla podílu 23 procent a byla tak odsunuta na druhé místo. V případě modelu ŠKODA SCALA se dva nabízené bílé odstíny s celkem 22,0 procenty umístily těsně před třemi modrými odstíny v nabídce s celkovým podílem 21,4 procenta a před šedou s 20,9 procenty. V celosvětovém měřítku je bílá s 38 procenty i nadále nejžádanější barvou automobilů, v Asii představují automobily s bílým lakem dokonce 49 procent všech prodaných vozů.

Zajímavé barvy přispívají individualizaci vzhledu

Celkově dominují méně nápadné odstíny automobilových laků. Zhruba 80 procent všech vozů na světě sjíždí z linky v bílé, šedé a stříbrné barvě. U modelů ŠKODA SCALA a ŠKODA KAMIQ ale mohou přiznat barvu i individualisté, například prémiovým metalickým odstínem červená Velvet: V roce 2019 se u modelu KAMIQ umístila jako pátý nejoblíbenější lak s 9,1 procenty, u modelu SCALA se pro tento zářivě červený odstín rozhodlo 3,6 procenta zákazníků. Sebevědomým vyjádřením i poctou úspěchům značky ŠKODA v mezinárodních automobilových soutěžích je odstín zelená Rallye, která je u řidičů modelu SCALA žádanější než u majitelů vozu KAMIQ.

Automobilový lak se skládá z pěti vrstev

Lak automobilů značky ŠKODA se skládá z pěti různých vrstev a je silný jen 0,1 milimetru. Samotná pigmentová vrstva měří pouhých 20 mikrometrů (0,02 milimetru), nanáší ji rameno robotu jako čtvrtou vrstvu, po vrstvách fosfátu, kataforetické protikorozní ochrany a plniče. Nátěrový systém uzavírá vrstva bezbarvého laku o tloušťce 30 mikrometrů, která je na karoserii nanesena za pouhých 37 s – ŠKODA AUTO tak má nejrychlejší linku vrchního laku v celém koncernu Volkswagen. Nová lakovna, která byla v hlavním výrobním závodě společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi uvedena do provozu v srpnu 2019, je jednou z nejmodernějších a nejekologičtějších svého druhu v Evropě. Kapacita lakování v tomto závodě díky ní vzrostla o 168 000 na celkových 812 000 karoserií ročně.