McLaren F1 je bezesporu vozem, kterému se dá vytknout jen málo. Ve své době zcela převálcoval konkurenci a jen těžko byste hledali lepší vůz. A přece novinka T.50 chce F1 překonat.

F1 pro příští generace

Gordon Murray je duchovní otec McLarenu F1 a nyní pracuje na novém projektu supersportu T.50, který by měl nejen na svého předchůdce navázat, ale zároveň by jej měl rovnou překonávat. „Tohle auto – a to vám slibuji – nabídne řidičský zážitek (McLarenu) F1, ale lepší, lepší v mnoha směrech,“ řekl Murray.

Jeho tým by se měl snažit napravit věci, o kterých ví, že nebyly u McLarenu F1 100%. Tohoto chtějí dosáhnout především použitím naprosto unikátních komponentů, díky kterým bude možné dosáhnout úspor na váze.

Tým se proto nemusí ohlížet na součástky dostupné z nějaké širší výroby, není se tedy nutné zdržovat všemi věcmi okolo a může si v klidu vyrábět součástky pro jeden jediný model. Velké naděje jsou přitom vkládány do nového motoru Cosworth 3,9 l V12.

Ten je o 60 kilogramů lehčí než motor používaný v McLarenu F1. Jiné budou také brzdy, kdy F1 používal klasiku, T.50 se však již spolehne na karbonový materiál. Váhu se také podařilo uspořit na manuální šestistupňové převodovce Xtrac.

Hmotnost proto hraje u modelu T.50 dost zásadní roli. Není proto divu, že na ní dohlíží celý tým. Díky němu se podařilo snížit hmotnost i tam, kde to původně ani sám Murray nečekal. Příkladem je pedálový box, u kterého se podařilo získat k dobru ještě 300 gramů. Menší váha byla získána například i díky ztenčení čelního skla o 28 %. A extrémním přezkoumáváním si prošly i spojovací materiály, které mají tak akorát titanu, aby byly pevné, a přitom co možná nejlehčí.

T.50 je bezesporu vůz, o kterém v budoucnu hodně uslyšíme. Sám Murray jej nazval takto: „F1 pro příští generace, s těmi stejnými cíli. Ale moje hračkářství je teď samozřejmě podstatně větší,“ vysvětloval Murray v narážce na své aktuální technické možnosti.

Prvni T.50 by podle plánu měla k zákazníkům dorazit začátkem roku 2022 za cenu asi 17,7 milionu korun.