Infotainment MBUX by mohl být pro Mercedes husou, která snáší zlaté vejce

Vývoj velice sofistikovaného multimediálního systému MBUX vyšel Mercedes na značné peníze a vyžádal si i mnoho času. Mohla by to být ale velice dobrá investice.

MBUX a jeho schopnosti

Automobilka představila tento systém v roce 2008 s příchodem kompaktní řady A. Od té doby se usídlil v celé řadě modelů, a to dokonce i těch užitkových. Jednou z největších předností tohoto systému je jeho sofistikované hlasové ovládání, které zpřístupňuje celou řadu funkcí, a to i prostřednictvím jednoduchých a neformálních pokynů.

Vozy jsou proto schopny rychle upravovat teplotu, přeladit stanici, napsat textovou zprávu, říct předpověď počasí či hodit vtípek na adresu konkurence. Jenže v Číně už je tento systém schopen i zarezervovat lístek do kina či objednat zaplacení jídla.

Toto všechno pochází jen a pouze z dílny Mercedesu, který sice musel celý vývoj platit sám, ale systém by mu to nyní mohl začít bohatě vracet. Hodnota systému by totiž mohla podle odhadů vzrůst do roku 2025 ze současné hodnoty 1,6 miliardy liber až na 21 miliard liber.

Mercedes dokonce věří, že by časem mohl získávat peníze nejen z prodeje aut, ale podobné peníze by mu mohl přinášet i prodej systémů umělé inteligence. „To je náš cíl, proto jsme do MBUX tolik investovali. Víme, že zde existuje obrovský obchodní potenciál,“ řekl Nils Schanz, šéf oddělení zabývajícího se uživatelskou interakcí use systémem MBUX.

I přesto Schanz dodal, že se rozhodně Mercedes nechystá zpoplatnit zákazníkům služby jako je například objednávka jízda. Hlavní potenciál systému tkví ve zpoplatnění přístupu do systému například pro společnosti zabývající se doručováním jídla. Zisky by ovšem mohlo přinést i zpoplatnění přístupu pro tvůrce aplikací třetích stran, které by chtěly prostřednictvím MBUX nabízet své služby.

„Vidíme, jak by se obchodní model mohl vyvíjet ve významný zdroj příjmů, ale v současnosti neexistuje žádný model sdílení příjmů,“ dodal Schanz.