Letošní rok se ponese ve znamení stoupání cen nových vozů. Modely se spalovacím motorem by mohly být dražší i o 70 tisíc korun.

Ještě výš

Velká část nejžádanějších vozů v posledních letech zdražuje. Ovšem zatímco dříve se jednalo o desítky procent, letos by to mohlo být i o jejich desítky. To se týká i nejnižších a dlouhou dobu pevných cen modelů jako jsou ty od Dacie.

Zvyšování cen se ale nevyhnulo ani Škodovce. Ta zvýšila ceny začátkem dubna, tedy v době koronaviru za což byla odměněna řadou kritizujících komentářů. O 20 tisíc korun se zvedla například cena modelu Scala či Kamiq. Vůbec největší navýšení ale nastalo u Octavie. Ta oproti svému předchůdci zdražila o 36 % a dne její cenovka startuje na 596 tisících korun.

Co je zajímavé, největší vliv na zvyšování cen vozů ale nemá koronavirus, jak by se mohlo zdát. Důvodem je opatření Evropské komise, která požaduje v tomto roce snížení emisí CO2 v průměru o 21 % na jeden vůz proti roku 2018. V opačném případě pak hrozí automobilkám pokuty v celkové výši 36 miliard eur.

Lze tedy očekávat další zdražování modelů s konvenčními pohony a snižování cen vozů s alternativními pohony, hned jak se vyřeší současná situace s nedostatkem baterií. Cena tradičních vozů by se pak mohla dále zvedat o 3 až 4 %, tedy padesát až sedmdesát tisíc na jedno vozidlo.

Bude ale zajímavé sledovat chování zákazníků. Pod jejich tlakem mohou výrobci ve snaze udržet prodejní čísla začít se slevovými akcemi. Ty je ale budou stát další peníze. S největší pravděpodobností tak bude v příštích obdobích větší hlad po malých a levných vozech