Vozy ŠKODA patří k nejbezpečnějším ve své třídě

› Nové a vylepšené asistenční systémy zvyšují bezpečnost a komfort ve vozech ŠKODA
› Mnoho moderních bezpečnostních systémů je součástí standardní výbavy
› Technologie z vozů vyšších tříd jsou k dispozici i v kompaktních vozech ŠKODA

Automobily ŠKODA se řadí k nejbezpečnějším ve svých segmentech. Důvodem je největší nabídka moderních asistenčních systémů, z nichž mnohé jsou už součástí standardní výbavy. Zavedení nových a pokročilých systémů je dalším důkazem toho, že ŠKODA u bezpečnosti a komfortu jízdy nenechává nic náhodě: pomáhají řidiči, opticky a akusticky jej varují a v případě ohrožení aktivně zasáhnou.

Asistenční systémy ve vozech ŠKODA pomáhají, varují a aktivně chrání

Nová ŠKODA OCTAVIA definuje ve své třídě zcela nová měřítka v oblasti bezpečnosti. Některé asistenční systémy v nové generaci bestselleru značky se ve vozech ŠKODA objevují poprvé, jiné byly dále zdokonaleny a nabízí rozšířenou funkčnost. Potřebná data a informace přitom systémům dodává až 20 různých senzorů. Premiéru má nový asistent pro vyhýbací manévr, který při hrozící kolizi s chodcem, cyklistou nebo jiným vozem řidiče aktivně podpoří tím, že posilovač řízení usnadní kontrolovaný úhybný manévr. Rovněž nový asistent při odbočování na křižovatkách při odbočení doleva včas identifikuje vozidla blížící se v protisměru a řidiče před nimi varuje. Je-li to nutné, vůz dokonce automaticky zastaví, aby tak zabránil srážce. Užitečnou novinkou je navíc varování při vystupování, které posádku vozu při otevírání dveří varuje před vozidly nebo cyklisty blížícími se zezadu, které rozpozná až na vzdálenost 35 metrů. Novinkou na palubě je funkce Místní dopravní informace. Automaticky upozorňuje řidiče na překážky silničního provozu v bezprostředním okolí vozu – například na konec kolony.

Inovativní asistenční systémy pro ještě větší bezpečnost a jízdní komfort

Od podzimu bude pro model OCTAVIA k dispozici také Panoramatický kamerový systém, který při parkování a couvání poskytuje přehled o dění v bezprostředním okolí vozu. Čtyři kamery zabírají oblast 360 stupňů kolem vozu a ta je zobrazena na centrálním displeji v kokpitu vozu. Asistent změny jízdního pruhu na vzdálenost až 70 metrů rozpozná vozy blížící se zezadu nebo ve slepém úhlu. Varování pak má podobu světelného signálu na vnitřní straně vnějšího zpětného zrcátka. Pokud řidič i přesto zapne znamení o změně směru jízdy, systém aktivně zasáhne korekcí řízení, aby zabránil kolizi při přejíždění z pruhu do pruhu na dálnicích nebo silnicích pro motorová vozidla. Příspěvkem pro zlepšení bezpečnosti ve městě je Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů. Rozpoznává vozy, cyklisty a chodce pohybující se před vlastním vozem. Systém varuje opticky a akusticky a v kritických situacích iniciuje brzdění, aby aktivně zabránil srážce.

Nová prediktivní funkce Adaptivního tempomatu zpracovává údaje z kamery v čelním skle a data z navigačního systému a předvídavě upravuje rychlost podle průběhu trasy. Nový Adaptivní tempomat spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, Adaptivním vedením v pruhu, které nově rozpozná i práce na silnici, Asistentem při jízdě v koloně, Nouzovým asistentem, automatickým parkováním (Park Assist) a Asistentem změny jízdního pruhu tvoří komplexní paket Asistovaná jízda 2.0. Vůz s tímto paketem tak splňuje definici druhého stupně autonomní jízdy. Asistovaná jízda 2.0 také pomocí Detekce držení volantu (HoD; Hands-on Detect) minimálně každých 15 s kontroluje, zda má řidič neustále ruce na volantu, a v případě zdravotní indispozice řidiče dokáže zjistit, že již vozidlo nikdo neovládá. Pokud taková situace nastane, zasáhne Nouzový asistent, který zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém vůz jede, začne brzdit až do úplného zastavení.

Moderní systémy z vyšších segmentů i ve třídě kompaktních vozů

Kompaktní modely SCALA a KAMIQ mají ve standardní výbavě Asistenta udržení jízdního pruhu a Front Assist s funkcí nouzové brzdy. Asistent udržení jízdního pruhu využívá kameru v čelním skle k identifikaci okrajů vozovky a dopravního značení. Systém varuje řidiče před neúmyslnou změnou směru jízdy a automaticky zasahuje do řízení, aby vůz udržel v jízdním pruhu. Radarový Front Assist sleduje odstup od vozu před sebou a varuje řidiče před hrozící kolizí. V případě nouze zahájí asistent automatické brzdění. V rozsahu od 5 do 60 km/h systém rozpoznává i cyklisty a chodce.

Četné bezpečnostní a asistenční systémy, obvyklé ve vozech vyšších tříd, jsou navíc k dispozici na přání. Patří mezi ně adaptivní tempomat nebo Asistent změny jízdního pruhu s integrovaným systémem Rear Traffic Alert. Ten řidiči pomáhá při vycouvání z parkoviště. Asistent upozorní na objekty v okolí zádi vozu a zachytí i vozidla blížící se z boku rychlostí až 70 km/h. Pokud řidič nezareaguje ani na optické, ani na akustické signály, zahájí Rear Traffic Alert automaticky nouzové brzdění. Komfortní podporu při parkování navíc nabídne Parkovací kamera vzadu. Integrovaná funkce manévrovací brzdy Manoeuvre Assist rozpozná překážky před a za vozem a v případě potřeby vůz automaticky zabrzdí. Další užitečnou součástí volitelné výbavy je Rozpoznání únavy řidiče, asistent rozjezdu do kopce a asistent dálkových světel.