Energetické společnosti volají po pravomoci odpojovat elektromobily připojené k nabíječce na dálku. Žádají tak z důvodu ochrany sítě před jejím přetěžováním.

Pod kontrolou

Ti, jenže jsou majiteli elektromobilů a svůj vůz si nabíjejí pomocí wallboxu na vlastním pozemku se nemusí přetahovat o místa u rychlonabíječek, mohou nabíjet kdykoliv se jim zachce, ale zároveň mají celý proces nabíjení pod kontrolou. To by se ovšem mohlo změnit, prozatím jen ve Velké Británii.

Tamní energetický kontrolní úřad Ofgem, který plní roli ochránce spotřebitelů, totiž v současné době řeší žádosti energetických společností, které chtějí mít možnost na dálku odpojovat elektromobily od nabíječek v případě vysokého zatížení sítě.

Návrh uvádí: „Elektrické sítě ve Velké Británii nebyly navrženy tak, aby uspokojily další významnou poptávku, jakou představují některá spotřebitelská zařízení (jako jsou elektromobily a jejich nabíječky).“

Aby bylo možné tento problém vyřešit, je prý nezbytné dovolit distribučním společnostem kontrolu zařízení, jako jsou právě elektromobily, připojených k infrastruktuře chytrých elektroměrů. Energetici ale zároveň dodávají, že by se mělo jednat až o poslední možnou formu zásahu.

K uplatnění takového opatření by tedy mělo docházet až v momentě, kdy selžou tradiční opatření. Navíc aby bylo možné takový návrh realizovat, musely by být domácnosti vybaveny třetí generací chytrých elektroměrů. Ten by umožňoval v případech extrémního zatížení sítě omezit výkon centrálního energetického vtápění. Lidé by přitom měli mát nárok na kompenzaci.

Objevují se však i takové názory, podle kterých je britská síť schopna bez problémů zvládnout jakýkoliv počet zapoj „Je jedno, kdy přijdete domů a zapojíte svůj elektromobil do zásuvky. Nabije se, když to budete potřebovat,“ říká Graeme Cooper, ředitel organizace National Grid pro dekarbonizaci. Bude tedy ještě velmi zajímavé sledovat, jak se Britové s požadavkem energetických společností popasují.