Poslední mohykán od Volva. CX90 by měla být posledním modelem se spalovacím motorem

Stejně jako celá řada jiných automobilek, i Volvo se vydalo vstříc udržitelné budoucnosti. Na rozdíl od jiných však po udržitelné pěšince nejde, ale přímo skáče. Rozhodla se totiž, že dá své spalovací minulosti sbohem mnohem dříve, než ostatní výrobci automoblů.

Sbohem klasiko

Volvo představilo svůj první elektrický model v minulém roce, což jej neřadí mezi vyložené pionýry elektromobility. Nicméně je zcela pokrokový díky svému rozhodnutí dát sbohem tradičním pohonným jednotkám mnohem dříve než všichni ostatní. Od plně elektrické budoucnosti by jej dokonce mohl dělit již jen jeden jediný model.

Polovina automobilů, které bude Volvo vyrábět do roku 2025 by se měla být na čistě elektrický pohon. Ovšem velké změny mohou nastat mnohem dříve. Generální ředitel automobilky Håkan Samuelsson totiž řekl, že je zde určitá pravděpodobnost, že nadcházející model XC90 bude posledním novým modelem značky vybavovaným konvenčním spalovacím motorem.

Zda se tak skutečně stane však podle něj nyní nezáleží na rozhodnutí Volva, ale vše spočívá na zákaznících. „Opravdu záleží na tom, jak rychle se zákazníci budou chtít přeorientovat a jak rychle bude vybudována elektrická infrastruktura. Možná bych mohl odpovědět takto: Naší ambicí je abychom byli plně električtí, než to vlády učiní povinností,“ nechal se slyšet Samuelsson.

Ten zároveň prozradil, že automobilka má v plánu uvést na trh několik elektrických modelů, které budou v modelové hierarchii zaujímat místo nad a pod elektrickým modelem XC40. Ty by měly využívat jak platformu tohoto elektromobilu a Polestaru 2, tak také některé platformy čínské Geely, která je majitelem Volva.

Podle Volva je elektrická budoucnost v sektoru luxusních vozů nevyhnutelná, k čemuž Samuelsson dodává: „Můžete spekulovat, jak dlouho to bude trvat, než budou všechny prémiové vozy elektrické, ale dospěli jsme k závěru, že pokud chceme být rychle rostoucí, měli bychom se soustředit na tento segment. Je to pro nás mnohem chytřejší, než zkoušet podíl na trhu v zmenšujícím se segmentu konvenčních automobilů.“