Technika od BMW se opět vznesla, tentokráte však bez velkých křídel

BMW šlape do technologie elektromobility, což dokazuje i nedávno představený model iX. Oddělení BMW i, které se zaměřuje na elektrifikaci však pomohlo vyvinout i speciální zařízení určení pro letce na wingsuitech.

BMW a wingsuit

Pokud máte historii BMW alespoň trochu v malíku, pak jistě víte, že vše začalo u motorů do letadel. A nyní se automobilka opět tak trochu vrátila ke svým kořenům v poměrně zajímavém projketu.

Automobilka, respektive její designové oddělení elektrické divize BMW i navázalo spolupráci s rakouským basejumperem Peterem Salzmannem, který je obrovským fanouškem létání s wingsuitem. Jedná se o speciální oblek, který umožňuje skokanům dolétnout dále, než při klasickém volném pádu.

Jenže Salzmann přišel na způsob, jak let ještě více prodloužit a z pádu v podstatě udělat let. Zkonstruoval proto speciální pohonné zařízení, které umístil na svůj wingsuite, aby mu pomohl zdolat co nejdelší vzdálenost.

Jelikož je sám velkým fanouškem udržitelné energie, rozhodl se, že nebude znečišťovat vzduch ani generovat hluk a logickým řešením tedy bylo postavit celý pohon na základě elektromotoru. Brzy mu však došlo, že jeho síly na to nestačí, a proto oslovil BMW, která jej v jeho nápadu podpořila.

Výsledkem tříletého vývoje je karbonové zařízení s dvojicí elektromotorů, které má letec umístěné na hrudníku. Každý elektromotor se točí rychlostí až 25 tisíc otáček za minutu a nabízí výkon 15 kW. Vše je pak napájeno 50voltovou litrhium-iontovou baterií.

Schopnosti takového zařízení odprezentoval doma v Rakousku, kdy poblíž vrcholu pojmenovaném jako Tři Bratři seskočil z vrtulníku ve výšce zhruba 3 kilometrů. Po chvilce plachtění pak zapnul elektrický pohon a okamžitě vystoupal nad úroveň jednoho z vrcholů a po jeho překonání opět dál plachtil. Pak otevřel padák a šťastně se dotkl země.