Francouzská automobilka vykázala za minulý rok rekordní ztrátu 8 miliard eur, tedy přibližně 207 miliard korun. Přesto firmě nechybí optimismus a hlásí, že od druhé poloviny se situace začala zlepšovat.

Problém jménem propad

Na ztrátě se podepsaly především nižší prodeje, která byly způsobeny uzávěrkami továren, což ovlivnilo i partnerský Nissan. Skupina neposkytla výhled na tento rok, ovšem uvedla, že nejspíše dosáhne plánovaného snížení nákladů o dvě miliardy eur a to v předstihu, nejspíše už letos v prosinci.

Analytici očekávali ztrátu 7,4 miliard dolarů, navazující na ztrátu z minulého roku. Šéf Renaultu Luca de Meo, který značku řídí od loňského července se snaží dosáhnout obratu v hospodaření mimo jiné také opouštěním dlouhodobé strategie globální expanze a zaměřuje se na prodej dražších vozidel, aby posílil ziskovost.

Po zvýšení ceny u některých modelů aut se provozní zisk skupiny, který byl za celý rok záporný, zlepšil a přinesl částku ve výši 866 milionů eur. “Rok 2021 bude těžký, protože zdravotní krize obnáší mnoho neznámých, a také kvůli nedostatku dodávek elektronických součástek,” řekl de Meo, čímž narážel na nedostatek čipů pro automobilový průmysl.

Tento problém již pozastavil výrobní tempo Fordu, Toyoty, Fiat Chrysleru i Nissanu a problémy očekává také Volkswagen. Výrobci čipů upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilovými producenty a to zejména proto, protože jsou jejich objednávky objemnější. Navíc je u prodeje vozů nižší marže, takže automobilky nejsou tak snadno ochotné přistoupit na vyšší ceny čipů.

Renault snižuje počty pracovních míst a omezuje nabídku vozidel, což mu umožňuje snižovat své výdaje v oblastech, jako je výzkum a vývoj. S poklesem prodeje se automobilka potýkala již před pandemií a to dokonce více než konkurence.