Vodík mnozí vykreslují jako budoucnost lidské dopravy. Ovšem řada evropských důležitých automobilek přestává vodíku věřit.

Zásadně proti

Stále více automobilek především z Evropy začíná vycouvávat ze své voze, že by vodík mohl být onou pravou budoucností. Ze svých plánů na investice do vodíkových automobilů již ustoupily automobilky jako je Volkswagen, Stellantis či Mercedes-Benz a vodíkové téma příliš nerezonuje ani u BMW.

Do Vodíku naopak nejvíce šlapou automobilky jako je Toyota či Hyundai, které již na trh dodaly několik vodíkových modelů. „V budoucnu neuvidíte žádné využití vodíkových automobilů. Ani za 10 let, protože fyzika za tímto pohonem je nerozumná. Nemůžete upravovat výkon palivového článku nahou a dolů jako u spalovacího motoru. Takže potřebujete další 10 kW baterii, další elektromotor a přidat další palivový článek,“ připomněl Financial Times vyjádření vyjádření Herberta Diesse, šéfa koncernu Volkswagen.

Carlos Tavares, šéf nově vzniklého koncernu Stellantis zase naznačil, že vodíkový pohon propagují zejména ty automobilky, které jsou na poli vývoje elektrických pohonů pozadu, což je vzhledem k historii Toyoty a elektrifikace poměrně odvážné vyjádření.

Ne všechny evropské automobilky se však vzdávají vizí na budoucnost spjatou s vodíkem. Kupříkladu Renault spatřuje jeho budoucnost v oblasti užitkových vozidel. Proto chce obsadit až 30 % trhu s lehkými užitkovými vozy poháněnými vodíkem.

Vodík by měl mít navrch zejména u užitkových vozidel, které potřebují urazit vzdálenosti kolo 300 kilometrů. Použití těžkých baterií by totiž mělo výrazně snižovat přepravní kapacitu, což otevírá cestu vodíku.

Diess i zde ovšem zůstává přesvědčen, že jedinou cestou jsou baterie. Argumentuje přitom s výraznými cenovými rozdíly v ceně provozu obou automobilů na vodík, která by byla v současnosti až třikrát vyšší.