› Nové plně elektrické SUV značky ŠKODA přichází ve sportovním provedení
› Sportovní vzhled s mnoha černě lakovanými prvky karoserie a snížený sportovní podvozek
› V nabídce tři výkonové stupně, pohon zadních nebo všech kol

ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV

Nové plně elektrické SUV značky ŠKODA vyráběné v Mladé Boleslavi přichází ve sportovní verzi SPORTLINE, jejíž vzhled charakterizuje mnoho černě lakovaných prvků a velká kola. Snížený sportovní podvozek umožňuje velmi dynamickou jízdu. Dekorační lišty v dekoru Carbon, tříramenný sportovní multifunkční volant a sportovní přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou dodávají interiéru sportovní vzhled. Varianta SPORTLINE nové vlajkové lodi značky ŠKODA nabídne tři různé úrovně výkonu. ENYAQ SPORTLINE iV 60 o výkonu 132 kW* má pohon zadních kol stejně jako ENYAQ SPORTLINE iV 80, který disponuje výkonem 150 kW. ENYAQ SPORTLINE iV 80x o výkonu 195 kW* má dva elektromotory a pohon všech kol.

Varianta SPORTLINE již tradičně patří do modelového portfolia značky ŠKODA. Česká automobilka nabídne provedení SPORTLINE také pro své první plně elektrické SUV. Standardně dodávaný sportovní podvozek má upravené tlumiče a odpružení. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Sportovní vzhled vozu dále podtrhují přední a zadní nárazník, které jsou lakované v barvě karoserie stejně jako boční prahy. S pohonem zadních nebo všech kol má elektrické SUV za všech podmínek velmi dobrou trakci a sebevědomě přenáší sílu elektrického pohonu na silnici. V případě elektromobilu je maximální točivý moment elektromotoru dostupný ihned po sešlápnutí akceleračního pedálu. Nízké těžiště vozu díky baterii umístěné v podlaze mezi nápravami zlepšuje dynamické vlastnosti a ovladatelnost za všech okolností. Díky specifickému nastavení podvozku nabízí ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV ještě sportovnější jízdu s minimálními bočními náklony při rychlém průjezdu zatáčkou a agilnímu ovládání vozu přispívá rovněž standardně dodávané progresivní řízení.

ENYAQ SPORTLINE iV 80x se dvěma elektromotory a pohonem všech kol

Nejvýkonnější verzí je ENYAQ SPORTLINE iV 80x s výkonem 195 kW a maximálním točivým momentem 425 Nm. Toto provedení má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a disponuje tak pohonem všech kol. Hlavní pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě, který disponuje výkonem 150 kW, maximálním točivým momentem 310 Nm a maximálními otáčkami 16 000 min-1. Synchronní motor je v osovém souběžném uspořádání společně s pulzním měničem a jednostupňovou převodovkou. Vyznačuje se vysokou výkonovou hustotou, vysokou účinností a konstantním výkonem v širokém spektru otáček. Je aktivní při normální jízdě, kde je zapotřebí stálý výkon. Na přední nápravě se pak nachází asynchronní elektromotor v koaxiálním uspořádání společně s pulzním měničem a jednostupňovou převodovkou. Ten disponuje výkonem 80 kW, největším točivým momentem 162 Nm a maximálními otáčkami 13 500 min-1. Vyznačuje se krátkodobou přetížitelností a nízkými ztrátami při tření. Je tedy ideální ke krátkodobému boostu. ENYAQ SPORTLINE iV 80x má baterii o kapacitě 82 kWh a nabízí dojezd více než 500 km v režimu WLTP. Jeho maximální rychlost činí 160 km/h.

Verze ENYAQ SPORTLINE iV 60 nabízí pohon zadních kol a její elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 132 kW. Verze ENYAQ SPORTLINE iV 80 má elektromotor o výkonu 150 kW umístěný též na zadní nápravě.

Vysoce účinná brzdová soustava a rekuperace brzdné energie

Při sešlápnutí brzdového pedálu zpomaluje ENYAQ SPORTLINE iV v případě, že řídicí jednotka vyhodnotí, že je možné baterii nabíjet, primárně pomocí účinné rekuperace brzdné energie. Elektrický motor funguje jako generátor elektřiny, čímž se zvyšuje energetická efektivita brzdění a tím i dojezd vozu. Energie uvolněná během brzdění se neztrácí ve formě tepla, ale je přeměňována na elektrickou energii, která je ukládána do vysokonapěťové baterie. Pokud je vyžadován větší brzdný moment, zapojí se i klasické brzdy na předních a zadních kolech. Míru rekuperace, a tedy podporu brzdění, může řidič manuálně nastavit standardně dodávanými pádly pod volantem. Přední náprava je osazena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením. Jelikož je při brzdění primárně využívána rekuperace, jsou na zadní nápravě robustní bubnové brzdy, které jsou díky své konstrukci velmi odolné proti korozi.

Dynamický vzhled díky černě lakovaným prvkům karoserie

Také model ENYAQ SPORTLINE iV charakterizuje mnoho prvků v černé lesklé barvě, které jsou pro tyto verze typické. Patří mezi ně rámeček masky chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, lišty kolem bočních oken, střešní ližiny, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku zavazadelníku. V černé barvě jsou také lišty kolem vzduchových clon Air Curtain ve tvaru písmene C. Vytváří tak kontrast k dynamickému přednímu nárazníku lakovanému v barvě vozu s velkým nasávacím otvorem a mřížkou s voštinovou strukturou a spoilerem. Zadní nárazník a boční prahy jsou také lakované v barvě karoserie, oproti tomu střešní spoiler je vyvedený v černé matné barvě.

Velká kola a zatmavená okna

Sportovní vzhled modelu ENYAQ SPORTLINE iV podtrhují velká kola z lehké slitiny s aerodynamicky optimalizovaným designem. V nabídce jsou dvacetipalcová kola Vega v antracitové barvě a jednadvacetipalcové disky Betria v černém provedení. Oba zmíněné typy kol využívají technologii Seal – pokud dojde k poškození běhounu pneumatiky po proniknutí hřebíku, skleněného střepu nebo ostrého kamene, hustá těsnicí vrstva pneumatiku automaticky zacelí. Řidič tak může pokračovat dál v jízdě bez nutnosti pneumatiku bezprostředně měnit. Sportovní vzhled dále podtrhují zatmavená boční okna a sklo pátých dveří (SunSet), což i v létě zaručuje příjemné klima ve voze. Díky speciální fólii snižují akustická laminovaná přední a zadní boční okna hluk v interiéru.

Matrix-LED přední světlomety a Top LED zadní světla součástí standardní výbavy

ENYAQ SPORTLINE iV je standardně vybaven Matrix-LED hlavními světlomety. 24 nezávisle ovládaných LED diod v každém modulu dálkových světel umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Pokud kamera v čelním skle rozpozná vozidla, ale i osoby a objekty s reflexními prvky, inteligentní světla automaticky zajistí, aby nedošlo k jejich oslnění. Ke standardní výbavě patří také ostřikovače předních světlometů a Top LED zadní světla s krystalickými prvky a animovanými ukazateli směru jízdy. Opravdovým vrcholem je pak na přání dostupná, inovativní přední maska Crystal Face. Celkem 131 LED diod osvětluje vertikální lamely a horizontální linku přední masky. LED moduly potkávacích a dálkových světel Matrix-LED předních světlometů a linky denních světel vytváří uvítací efekt.

Sportovní design interiéru s černými potahy a dekoračními lištami v dekoru Carbon

Interiér modelu ENYAQ SPORTLINE iV zdobí černé potahy a dekorační lišty v dekoru Carbon. Designy interiéru prvního elektrického SUV nahrazují klasické výbavové stupně a jednotlivé interiéry, které se inspirují světy moderního bydlení, nabízí vkusně sladěné barvy a materiály. Součástí specifického designu interiéru pro variantu SPORTLINE jsou černá přední sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, která zaručují za každé situace dobré boční vedení. Sedadla jsou potažena mikrovláknem Suedia a kůží, na předních sedadlech jsou pak doplněna šedou paspulí, tedy ozdobným lemováním. Vkládané textilní koberce jsou obšité nubukem v šedé barvě. Černý potah na přístrojové desce je vyroben ze syntetické kůže a černý je i strop interiéru. Dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří jsou v dekoru Carbon. Obložení kolem voliče jízdy na středové konzoli a tlačítko elektromechanické parkovací brzdy mají černé provedení. Sportovní, dynamické akcenty dodávají interiéru také pedály s hliníkovými nášlapy.

Tříramenný sportovní multifunkční volant potažený kůží zdobí kontrastní švy

Tříramenný sportovní multifunkční vyhřívaný volant vozu ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV má nový design. Věnec volantu potažený kůží zdobí šedé kontrastní švy a spodní část volantu nese plaketu s nápisem SPORTLINE. Pomocí snadno přístupných tlačítek a otočných ovladačů lze na volantu nastavovat různé funkce. Stisknutím tlačítka na středové konzoli řidič aktivuje na 13″ displeji infotainmentu menu standardně dodávané volby jízdního režimu, která nabízí profily Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual.

Nový head-up displej s rozšířenou realitou

Standardně dodávaný virtuální kokpit má velikost 5,3″, head-up displej je dostupný na přání. ENYAQ iV je první vůz značky ŠKODA, který nabízí head-up displej s rozšířenou realitou. Zobrazovací pole pro rozšířenou realitu se nachází výše v části čelního skla v zorném poli řidiče a virtuálně zobrazuje informace na silnici, která je reálně před vozidlem. Větší symboly zde pomocí šipek zobrazují navigační instrukce. Díky standardně dodávanému bezklíčovému zamykání KESSY stačí k zapnutí zapalování stisknutí startovacího tlačítka nebo sešlápnutí brzdového pedálu. Po opuštění vozu se zapalování samo vypne.

Mnoho inovativních asistenčních systémů pomáhá zabránit srážce

První čistě elektrické SUV značky ŠKODA patří k nejbezpečnějším vozům ve své třídě. V testu Euro NCAP získala ŠKODA ENYAQ iV nejvyšší hodnocení pěti hvězdiček. ENYAQ SPORTLINE iV nabízí všechny moderní asistenční systémy vozů ŠKODA. Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) včetně Asistenta pro vyparkování (Rear Traffic Alert) varují před srážkou s jinými vozidly, cyklisty, chodci a pevnými překážkami. V případě potřeby dokáže Front Assist kolizi zabránit nebo minimalizovat její následky. Bezpečnost dále zvyšují inovativní asistenční systémy, jako třeba Antikolizní asistent, který pomáhá řidiči v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem. Pokud řidič naznačí volantem vyhýbací manévr, pomůže mu Antikolizní asistent cílenými zásahy do řízení překážku objet a předejít tak nehodě. Asistent při odbočování zase na křižovatce při odbočování vlevo dokáže rozpoznat protijedoucí vozidla, upozornit na ně řidiče a v případě nutnosti také vozidlo automaticky zastavit. Funkce Varování při vystupování z vozu po otevření dveří upozorní řidiče akusticky i opticky díky kontrolce na vnitřní straně krytu zpětného zrcátka, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista.

Komfort a bezpečí zajišťuje Asistovaná jízda 2.0

Adaptivní tempomat spolu s Adaptivním vedením v pruhu, které rozpoznává i práce na silnici, Asistentem při jízdě v koloně a Nouzovým asistentem tvoří Asistovanou jízdu 2.0. Ta podporuje také podélné a příčné vedení vozu. Systém, který se aktivuje stisknutím tlačítka na multifunkčním volantu, dokáže udržet vozidlo v aktuálním jízdním pruhu a automaticky hlídat odstup od vpředu jedoucího vozidla. Asistovaná jízda dokáže vůz samostatně zastavit, opět ho rozjet a v případě dopravní zácpy i automaticky následovat vozidla jedoucí vpředu. Na obrazovkách vozu zobrazuje Asistovaná jízda okolí, aby měl řidič vždy přehled o tom, které objekty senzory zaregistrovaly. Pro správnou funkci Asistované jízdy musí mít řidič ruce na volantu. Pokud systém zjistí, že vozidlo nikdo neovládá, zasáhne Nouzový asistent, který řidiče varuje opticky, zvukově a jemným brzděním. V případě, že ani pak řidič nereaguje, zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém vůz jede, začne brzdit až do úplného zastavení. Zároveň spustí eCall.

Již brzy provede Asistovaná jízda verze 2.5 vůz také samostatně zúženým místem. Nabídne také příčné vedení vozidla v městském prostředí na základě aktuálních online dat z jiných vozů. Po aktivaci směrového světla bude systém pomáhat s přejetím do jiného jízdního pruhu a podporovat řízení při jízdě ve stísněných podmínkách. Prediktivní adaptivní tempomat bude v budoucnu reagovat i na překážky oznamované pomocí funkce Dopravní informace online. Budoucí verze na přání dostupného Automatického parkování, které v současné verzi umí ENYAQ SPORTLINE iV zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže i vyjet, bude umět také automaticky brzdit a zabránit případným střetům s chodci nebo jinými objekty. Ještě lepší přehled než na přání dostupná zadní parkovací kamera nabízí řidiči Panoramatický kamerový systém, který pomocí čtyř kamer promítá okolí vozu na displej infotainmentu.

Proaktivní ochrana cestujících a až devět airbagů

Pokud hrozí kolize nebo senzory zaregistrují panické brzdění, zaktivuje se automaticky Proaktivní ochrana cestujících a systém předepne bezpečnostní pásy. V případě smyku, hrozícího nárazu nebo převrácení systém zavře okna a panoramatickou posuvnou střechu. Cestující ve voze ENYAQ SPORTLINE iV chrání až devět airbagů – součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu a dva hlavové airbagy, které pokrývají plochu bočních skel jak v první, tak druhé řadě sedadel. Středový airbag mezi předními sedadly chrání v případě dopravní nehody řidiče a spolujezdce před vzájemným střetem. Dva zadní boční airbagy jsou nabízeny na přání.