V dnešní době je elektromobilita velkým otazníkem. Její růst je opravdu závratný. I když se jedná o hit, který nemá značnou konkurenci, najdou se ve světě i odpůrci, kteří elektrickým vozidlům moc nefandí. Vývoj bateriového pohonu aut má celou řadu výhod, ovšem paradoxně elektromobilům škodí rychlý vývoj a dotace.

Elektromobily jsou dostupné na trhu po celém světě už několik let. Jejich popularita stále stoupá, proto se výrobci snaží vyvíjet modely, které uspokojí většinu uživatelů. Elektromobily vstupují na trh plné bohatých základních výbav, kde nechybí elektrické kokpity, litá kola, bezpečností asistenty atd. Mezi hlavní výhody patří vyšší efektivita, jednodušší řízení, tišší a lacinější provoz. I přes tyto jedinečné přínosy, jsou bohužel ve hře i úskalí, kterým musí „vývojáři“ těchto nových vozidel čelit.

Největším problémem je technologický vývoj

Značným problémem v oblasti elektromobility je rychlý vývoj nových technologií. Tomu čelí hlavně uživatelé a výrobci, kteří musí stále uvádět na trh nová a nová vozidla. Odborně se tomu říká morální zastarávání. Tento fakt snižuje hodnotu ojetin. Tomuto úskalí čelí zejména majitelé elektrických aut. Například při nákupu elektromobilu za cenu přes dva miliony a dojezdem cca 400 km, se může stát, že během dvou let bude model zastaralý, protože automobilka uvede na trh mnohem lepší model, který na baterie ujede úctyhodných 700 km. Dojezd je totiž jedním z prvků, na který chtějí výrobci elektrických aut nalákat potencionální zákazníky. Může se tak stát, že automobil ztratí celou svoji hodnotu za pár let.

Veřejné nabíjecí stanice

Dalším problémem, který však není tak rozšířený, je síť nabíjecích stanic. Ta v současné době není tak rozšířená, jak bychom si přáli. I z tohoto důvodu je nabíjení vozidel s velké části realizováno v domácích podmínkách. To se týká především bohatších majitelů, kteří mají garáž, kde mohou vozidlo bezpečně nabíjet třeba přes noc.

Veřejných nabíjecích stanic sice není mnoho, ale stále se rozrůstají. Majitelé elektromobilů bez garáží či chráněných prostorů pro nabíjení tak nemusí zoufat. do konce roku 2021 se počítá, že by mohlo být nabíjecích stanic až tisíc.

Dojezd elektromobilů

Baterie jsou alfou omegou pro dojezd elektrických automobilů. S tím souvisí i prostor, kam baterii umístit. Výhodou je, že vývoj baterií jde mílovými kroky kupředu. Ještě před nedávnem byl maximální dojezd elektrických modelů kolem 300 – 400 km, ovšem dnes je jejich maximum až okolo 700 km.

Díky tomu, že je Česká republika malá, je pro elektromobilitu ideální. Na jedno nabití lze přejet téměř celou zemi z východu až na západ. V případě rozlehlejších států je nutné během cesty auto dobíjet. Bohužel je dobíjení stále časově delší, než tankování pohonných hmot. V domácích podmínkách lze nabít vozidlo za zhruba 8 – 12 hodin, z domácí wallbox nabíječky za 5 hodin a u rychlonabíječek už za cca 30 minut.

Poslední tečkou jsou dotace

Automobil je výrobkem, který zakupují zejména firmy. Firmy obecně mají spíše finanční uvažování a nepřipouští příliš sentimentu. Nejistota zůstatkové ceny a různorodé dotace, které křiví trhy v rámci celého světa včetně dotací na dálniční známky, havarijní pojištění, povinné ručení jen způsobují nejistotu v zůstatkové ceně. Díky tomu jsou paradoxně dotace poslední tečkou, proč se elektromobily neprodávají.