Kvalitní zapalovací svíčka je nezbytnou součástí každého zážehového motoru, bez které by nebylo možné motor nastartovat. Ta zapaluje ve válci stlačenou směs paliva a vzduchu, čímž vzniká detonace, následuje expanze plynů a tím se píst uvádí do pohybu.

Zapalovací svíčka NGK

Střední elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky, který je opatřen závitem pro zašroubování svíčky do hlavy válce a ve své spodní části je vytvarován do vnější elektrody. Vzdálenost mezi elektrodami se nazývá elektrodová vzdálenost (lidově „odtrh“) zapalovací svíčky. Její velikost je v kódovém značení svíčky. Pro každý zážehový spalovací motor vozidla je individuální a správné nastavení je nezbytné pro funkci motoru.

NGK je přední výrobce zapalovacích svíček, krytů zapalovacích svíček, který díky použitým technologiím, japonskému systému řízení výrobních a kvalitativních procesů a v konečném důsledku kvalitou produktů, nemá firma NGK ve světě přímou konkurenci. Je největším dodavatelem hlavních světových automobilek a poskytuje výrobky nejvyšší kvality, tak aby splnily specifické požadavky výrobců. NGK se velmi často účastní již v počátečních fázích vývoje motorů a jeho inženýři pracující společně s výrobci automobilů. 16mm zapalovací svíčky NGK jsou univerzální pro mnoho automobilů, mezi nimi jsou i tyto: Toyota, Škoda, Audi, BMW, Opel, a mnohé další.

Zapalovací svíčka pro vozy ŠKODA

Zapalovací svíčky NGK se používají i při prvovýrobě vozů ŠKODA, a proto jsou ideální i pro použití při její výměně. Při výběru správné svíčky nám pomůže aplikace prodejce, kde zadáme značku vozidla, typ a motorizaci. Na svíčkách se nemá šetřit. Kvalitní nám optimalizují výkon, ale i spotřebu paliva motoru. 

Výměna zapalovací svíčky

A kdy je vyměnit zapalovací svíčky? Většinou prvním příznakem je, že motor na volnoběh běží nepravidelně, a tak zvaně houpe. Dalším příznakem je ztráta výkonu a zvýšená spotřeba paliva. Nejznatelnější je pak když zapalovací svíčka začne vynechávat a čtyřválec běží jen na tři válce.

U starších vozů byla výměna mnohem jednodušší než u současných automobilů. Ale jen trochu zručný majitel automobilu tento úkon zvládne svépomocí. Jako příklad jsme si vybrali vůz ŠKODA Fabia první generace, která patří k nejrozšířenějším automobilům v ČR.

Prvním krokem je sundání plastového krytu motoru, čímž se dostaneme k prostoru zapalovacích svíček. Následně demontujeme zapalovací lištu (zapalovací cívka), která je nasazená již na samotných zapalovacích svíčkách. K samotné demontáži zapalovací svíčky použijeme klíč 16 mm. 

Nyní si připravíme nové zapalovací svíčky, které firma NGK dodává i v balení po čtyřech kusech. Svíčky vždy měňte všechny společně, čímž docílíte optimalizujícího výkonu a spotřeby paliva. Našroubujeme a lehce dotáhneme všechny čtyři svíčky. Pro správné utažení použijeme momentový klíč. U svíček se závitem M14 použijeme dotahovací moment 28 Nm.

Důležité při zpětné montáži je dobře nasadit zapalovací lištu (zapalovací cívka) na všechny čtyři zapalovací svíčky. Teprve poté můžete zapalovací lištu přišroubovat k držáku. Posledním krokem je nasazení krytu motoru a můžete provést zkušební nastartování. 

Závěrem si zapište do servisní knížky datum a počet kilometrů, jako to děláte u výměny oleje.