Nejprve bateriové elektrické SUV, nyní čtyřkolka vedle sebe na vodík? Co dalšího asi Lexus vymyslí? Díváte se na Lexus ROV (Recreational Off-highway Vehicle), vytvořený evropskými operacemi Lexus jako koncept. Lexus tvrdí, že nabízí zábavu s „téměř nulovými emisemi“, kterou poskytuje 1,0litrový motor spalující vodík – nikoli vodíkový palivový článek, přenosnou chemickou sadu, kterou mateřská společnost Toyota používá k výrobě elektřiny pro pohon elektrických hnacích motorů ve svých vozidlech s palivovými články.

Pokud jste obeznámeni s nejnovějšími studiemi celkových uhlíkových emisí vodíku, jak dnes, tak i v budoucnu, „téměř nulové emise“ vám možná připadají jako úlet. Ale toto je koncept – a konkrétněji koncept čtyřkolky značky Lexus – takže k němu přistupme s pocitem rozmaru, který si zaslouží.

Toto není prostor, ve kterém Lexus dříve hrál, ale japonská luxusní značka tvrdí, že má o venkovní rekreační prostor upřímný zájem. Může mít zájem, ale má trh? Možná v Evropě, ale máme problém si představit, že by americký lovec připevnil dolar na zadní část vozu Lexus ROV a vytáhl ho z lesa, nebo zemědělce, který by ho použil k tažení sena pro svůj dobytek. Ale možná někde existuje životní styl, který volá po off-roadovém luxusu vedle sebe.

Segment off-highway přitahuje pohled velkých výrobců automobilů produkující uhlík. Výrobci čtyřkolek a dalších terénních vozidel budou muset v určitém okamžiku čelit svým uhlíkovým emisím. Lexus ROV je v této otázce zvláštním, ale podnětným experimentem – i když se pravděpodobně nikdy nikde na světě neobjeví na značce Lexus. Tyto bizarní počiny ne vždy skončí masovou výrobou a je otázkou, jak velký zájem o něco takového bude. Možná slouží jen k získání pozornosti a to se Lexusu zajisté povedlo.