Vize budoucnosti Mercedesu je postmoderní a přitom zůstává příjemně staromódní. Tento aerodynamický luxusní sedan je plánem pro budoucí elektromobily značky Mercedes. Zatímco automobilky odhalující futuristické koncepty EV mají tendenci upřednostňovat sliby výkonu před dojezdem, Mercedes tuto rovnici obrací s modelem Vision EQXX. Kompaktní čtyřdveřový vůz byl odhalen v rámci show v Las Vegas.

Úchvatné parametry

Udávaný výkon je relativně skromných 201 koní, ale společnost slibuje, že vůz byl navržen tak, aby byl schopen poskytnout více než 1000 km skutečné jízdy na jedno nabití. Ale toto velké tvrzení má v sobě typickou mačkavost koncepčního vozu, protože není srovnatelné s dojezdem žádného jiného EV. Není to číslo z testovacího cyklu WLTP používaného v Evropě, ani to není údaj z řady US EPA, ale místo toho to, co Mercedes popisuje jako výsledek „digitálních simulací založených na skutečných dopravních podmínkách“.

EQXX vypadá produkčně životaschopně – i když má vnější zpětná zrcátka, bez kterých se bláznivější koncepty budoucnosti stále častěji obejdou – ale zdá se, že vůz spíše naznačuje pokroky příští generace, než aby nabízel solidní příslib. Tento koncept, jak společnost říká, bude fungovat jako „technologický plán pro sériovou výrobu“.

Mercedes zveřejnil jen omezené technické detaily, ale je jasné, že EQXX je na poměry značky krátký a štíhlý. O celkové délce se nemluví, ale potvrzení o 110-palcovém rozvoru naznačuje, že bude o něco delší než sedan třídy A, který má 107,4 palce mezi nápravami a kratší zadní převis. Nemáme údaj o šířce, ale čelní pohled jasně ukazuje, že EQXX je také mnohem užší než průměrný Benz, a také že zadní rozchod je o dva palce užší než přední a má ultra kluzký tvar.

202 MPG?

Aerodynamické ohledy jasně určovaly mnoho dalšího z elegantního tvaru EQXX, zejména dlouhý, mělký úhel klesající linie střechy a retro pokles zadních blatníků, také způsob, jakým je karoserie zasunuta pod osvětlovací prvek po celé šířce vzadu nahoře. Tvar, který podvádí vítr, hraje velkou roli v uváděné účinnosti hnacího ústrojí Mercedesem, přičemž oficiální zpráva uvádí, že vůz může ujet 9,6 km s pouhou 1,0 kWh elektrické energie, což je číslo ekvivalentní spalovacímu autu schopnému 202 mpg (což se blíží účinnosti, kterou Mercedes popisuje jako „zlaté číslo jeden litr na 100 kilometrů“). Srovnání komplikuje fakt, že podle Mercedesu je hnací ústrojí EQXX účinné z 95 procent. To znamená, že pouze 5 procent energie vložené do baterie se nedostane na silnici. I ty nejúčinnější benzinové motory se potýkají s výkonem nad 35 procent. To je důvod, proč může EQXX poskytnout velké číslo dojezdu bez masivní baterie. Mercedes tvrdí, že EQXX má o něco méně než 100 kWh využitelné kapacity. Společnost je také velmi hrdá na kompaktní rozměry a relativně nízkou hmotnost podlahové baterie, která je o 50 procent menší a o 30 procent lehčí než 107,8 kWh baterie v EQS.

900-voltová baterie

Sada byla vyvinuta ve spolupráci s divizí High Performance Powertrains společnosti AMG ve Velké Británii, která vytváří motory Mercedes F1 a také téměř stejně exotickou pohonnou jednotku pro dlouho opožděný AMG One. Tento pracuje při vysokém napětí 900 voltů a využívá to, co je popsáno jako vysoce křemíkové anody schopné pojmout více energie než menší články, s kompaktním designem umožňujícím stejné pouzdro umístit elektronické ovládací zařízení. Celková hmotnost baterie, 495 kg, je působivě nízká vzhledem ke kapacitě balení, přičemž celková hmotnost vozu 1750 kg je jen o málo vyšší než u standardní řady Tesla Model 3.

Je zvláštní, že na druhé straně pohonné jednotky není žádné oficiální slovo kromě zjevného potvrzení, že EQXX používá jediný motor s pohonem zadních kol. Mercedes říká, že koncept obsahuje podlahovou chladicí desku pro aerodynamickou účinnost, aktivní vzduchové klapky pro vedení chladicího vzduchu a tepelné čerpadlo, které pomáhá vyhřívat kabinu. Je také vybaven solárními panely, i když jejich proklamovaná schopnost přidat až 15 mil dojezdu za slunečného dne nepochází z přímého nabíjení vysokonapěťové baterie, ale spíše z využití energie vytvořené k provozu ventilátoru automobilu. světla, infotainmentu a další příslušenství.

Široká obrazovka infotainmentu

Kabině EQXX dominuje to, co se zdá být nevyhnutelným závěrem moderního designu uživatelského rozhraní – LED obrazovka, která se táhne po celé šířce palubní desky a není přerušena vertikálními švy. Nabízí rozlišení 8K s displejem s rozlišením 7680 x 660 pixelů, který bude vyžadovat značnou grafickou palebnou sílu.