• Po modelu OCTAVIA RS iV činí ENYAQ COUPÉ RS iV další krok na cestě k elektrifikaci
  • Zkratka RS, odvozená od Rallye Sport, označuje od roku 2000 nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky ŠKODA
  • ŠKODA pokračuje ve 120 let dlouhé tradici motorsportu, kde písmena RS používá již od roku 1974

ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

ŠKODA AUTO další kapitolu úspěšného příběhu vozů RS značky ŠKODA. Po voze ŠKODA OCTAVIA RS iV s plug-in hybridním pohonem je tento vůz prvním čistě elektrickým modelem sportovní řady RS. Jeho karoserie ve stylu kupé odkazuje také na závodní prototypy ŠKODA 180 RS a 200 RS, u kterých ŠKODA AUTO v roce 1974 poprvé použila označení RS, odvozené od Rallye Sport. V roce 1975 byla předstvena ŠKODA 130 RS, která dosáhla v roce 1977 dvojího vítězství na legendárním závodě Rallye Monte Carlo. Od roku 2000 nesou označení RS také nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky ŠKODA.

ŠKODA RS – tato zkratka symbolizuje již 47 let úspěchy na závodních tratích a okruzích po celém světě. Zároveň se tak více než dvě desetiletí označují nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky ŠKODA. Písmena RS, odvozená z Rallye Sport, byla poprvé použita v roce 1974 u závodních prototypů ŠKODA 180 RS a 200 RS. O rok později měla premiéru legendární ŠKODA 130 RS. Toto kupé o hmotnosti 720 kg slavilo do roku 1983 mnoho úspěchů na mezinárodních závodech v rallye i na okruhu. V roce 1977 obsadil vůz 130 RS ve své třídě první dvě místa na závodě Rallye Monte Carlo a vyhrál také Rallye Akropolis. Byl úspěšný i na okruzích a v roce 1981 získal celkové vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů.

Od roku 2000 se zkratkou RS označují sportovní sériové vozy značky ŠKODA

ŠKODA AUTO pokračuje od roku 2000 v úspěšné historii závodních modelů ŠKODA sériově vyráběnými sportovními vozy RS. Prvním sériovým modelem RS byla v roce 2000 OCTAVIA RS s tubordmychadlem přeplňovaným motorem o objemu 1,8 l a výkonem 132 kW (180 k). Ve stejné době se objevil vůz ŠKODA OCTAVIA WRC v mistrovství světa v rallye. O rok později následovala první OCTAVIA COMBI RS. Druhá, třetí a čtvrtá generace modelu OCTAVIA zahrnuje modely RS v obou karosářských variantách, včetně výkonných naftových motorů. V roce 2020 se poprvé objevuje i elektrifikovaná verze s plug-in hybridním pohonem a systémovým výkonem 180 kW (245 k).

Prvním SUV řady RS byl KODIAQ

V roce 2003 rozšířila ŠKODA AUTO řadu RS o vůz FABIA RS, který fungoval jako homologační model pro paralelně představený nový závodní vůz FABIA WRC. Motor 1,9 TDI měl výkon 96 kW (130 k). V roce 2010 přišla varianta RS druhé generace modelu ŠKODA FABIA s benzinovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem a kompresorem o objemu 1,4 l a výkonem 132 kW (180 k). Poprvé se také objevuje v karosářské verzi kombi. První SUV řady RS byl v roce 2018 KODIAQ RS, který s motorem 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k) stanovil časem 9:29,84 minut rekord na jedno kolo v kategorii sedmimístných SUV na legendární Severní smyčce Nürburgringu dlouhé 20 832 km. V létě 2021 byl dvakrát přeplňovaný naftový motor nahrazen o 60 kg lehčím benzinovým motorem 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 k). Díky tomu nabízí ŠKODA KODIAQ RS dynamičtější jízdní vlastnosti a ještě lepší jízdní výkony.