Automobilka zrychluje svou strategii elektrifikace, i když letos čelí vážným protivětrům. Možná jste již viděli Taycan v provozu, ale pravděpodobně ještě nejste připraveni představit si Porsche s elektrickými nebo plug-in hybridními vozidly, které tvoří 80 % jeho roční produkce. To je přesně to, co automobilka odhalila před pár dny, s cílem dosáhnout tohoto cíle do roku 2030. A Taycan je jen špičkou ledovce. Porsche to a mnohem více oznámilo na výročním zasedání, kde podrobně popisuje svou strategii elektromobility.

Co automobilka oznámila?

Pro začátek automobilka potvrdila, že kromě plně elektrického Macanu vyrobí i elektrickou verzi 718. Taycan již představuje významné procento prodejů Porsche, přičemž automobilka uvedla, že v roce 2021 dodala 41 296 Taycanů, čímž zastíní 38 464 dodávek modelu 911.

„Taycan je 100% Porsche a inspiruje všechny druhy lidí – stávající i nové zákazníky, odborníky a obchodní média,“ řekl Oliver Blume, předseda výkonné rady Porsche AG. “Zintenzivňujeme naši elektrickou ofenzívu s dalším modelem: Do poloviny dekády chceme nabízet náš sportovní vůz 718 s motorem uprostřed výhradně v čistě elektrické podobě.”

Kdy uvidíme elektrické 718?

Očekáváme, že model bude uveden na trh v polovině dekády, jakmile skončí současný produktový cyklus 718. Rok 2025 by měl být rokem, kdy kompaktní dvoudveřový model dorazí v bateriově elektrické podobě, přičemž Macan EV by měl přijít mnohem dříve, koncem roku 2023 nebo začátkem roku 2024.

V Evropě bylo 40 % všech modelů Porsche dodaných v roce 2021 buď plug-in hybridy, nebo EV. To je významný ukazatel i v této rané fázi elektrifikace společnosti a odráží to také boom elektromobilů, který západní Evropa zažila v posledních dvou letech. Oliver Blume očekává, že se toto procento do poloviny dekády zvýší, a to nejen v Evropě.

„Očekává se, že v roce 2025 bude polovina všech nových prodejů Porsche pocházet z prodeje elektrických vozidel – tedy plně elektrických nebo plug-in hybridů,“ dodal Blume. “V roce 2030 by měl podíl všech nových vozidel s plně elektrickým pohonem činit více než 80 procent.”

Porsche také oznámilo plány na vybudování vlastní nabíjecí sítě, místo aby se nadále spoléhalo na stanice třetích stran v Evropě s nabíječkami otevřenými pouze majitelům Porsche. V tuto chvíli se očekává, že se tyto plány budou týkat pouze Evropy, kde koncern Volkswagen zkoumal vybudování sítě luxusních nabíjecích center.

Jak by tyto stanice pro elektromobily mohly vypadat, si již vyzkoušela jiná značka Volkswagen AG, když Audi začátkem tohoto roku otevřelo svůj pilotní nabíjecí uzel v Německu. Automobilka má v úmyslu otevřít druhý koncem tohoto roku, ale zatím není jasné, zda budou mít všechna centra podobnou stopu a vybavení.

V blízké budoucnosti však Porsche čelí řadě protivětrů, z nichž poslední zahrnovalo zastavení výroby, které ovlivnilo všechny aktuálně montované nové modely, vyvolané odstávkami dodavatelů v důsledku války na Ukrajině .

“Čekají nás náročné měsíce, ekonomicky i politicky, ale přesto se držíme našeho strategického cíle, který je již léta pevně ukotven, zajistit provozní návratnost tržeb v dlouhodobém horizontu minimálně 15 %,” řekl finanční ředitel Lutz Meschke.

Automobilka čelí několika obtížným měsícům, protože se vypořádává s problémy dodavatelského řetězce vyvolanými válkou, stejně jako její mateřská společnost, přičemž automobilka vydává upozornění na zbytek roku, pokud jde o výrobní kapacitu, která již zabrala zásah ohněm na palubě Felicity Ace.

“Porsche se dívá na ozbrojený konflikt na Ukrajině s velkým znepokojením a zděšením,” dodal Blume. “Nadále doufáme v zastavení nepřátelství a návrat k diplomacii. Bezpečnost a integrita lidí jsou prvořadé.”