V minulosti si lidé kupovali auta s vinylovými nebo polyesterovými sedačkami, protože tyto materiály byly levné a snadno se čistily. Pro kůži, která vždy úžasně voněla, chodili jen boháči. Ale kůže se nakonec stala všudypřítomnou a dav udržitelnosti se na ni nedávno obrátil ve prospěch „veganských“ interiérů bez krutostí ke zvířatům. Většina dnešní veganské kůže se ale skládá ze syntetické tkaniny s polyuretanovým nebo PVC zátěrem. Koncept Mercedes-Benz Vision EQXX zkoumá několik nových, udržitelnějších možností pro veganské interiéry.

Mylo “Unleather” na bázi hub

Houby, které vidíte na lesní půdě, jsou produkovány myceliem houby – jejím vláknitým kořenovým systémem, který pomáhá rozkládat organickou hmotu pro výživu rostlin. Krmením myceliálních buněk stravou obsahující piliny a organický materiál ve vertikálním zemědělském zařízení poháněném obnovitelnými zdroji energie lze pěnivý, proskurníkovitý materiál sklízet již za dva týdny. Poté se formuje do plátů a zpracovává se pomocí principů zelené chemie. Některá změkčovadla zajišťují trvanlivost, ale Mylo je certifikováno na 50-85 procent bio bázi. Perforované vložky sedadel, které se poprvé objevují v automobilovém průmyslu EQXX, vypadají a působí jako kůže.

Deserttex kaktusová kůže

Možná byste dali přednost tomu, aby vaše pružná sedací plocha byla vyrobena z listů nopálu. Mexická firma Adriano Di Marti vyvinula automobilové čalounění Deserttex, vyrobené sklizní zralých listů opuncie, které přirozeně rostou a nevyžadují zavlažování, chemikálie ani pesticidy. Tyto listy jsou rozdrceny, sušeny na slunci, smíchány s jinými netoxickými materiály a zpracovány na veganskou kůži. Uvádí se, že splňuje 10leté normy odolnosti a na rozdíl od Mylo je částečně biologicky odbouratelný. Většina bílého materiálu sedadel, konzoly a volantu EQXX je Deserttex, který působivě napodobuje odpružení a pružnost kolagenu ve zvířecí kůži.

Bioocelové vlákno AMsilk

Pokud vám vyhovuje houbová a kaktusová kůže, pojďme mluvit o bakteriálním hedvábí produkovaném E. coli. Ano, ukázalo se, že když krmíte tyto darebáky jedovatým jídlem škrobem, vytvoří bílý proteinový prášek, který lze za mokra spřádat do vlákna, které napodobuje pevnost, hmotnost a vlastnosti hedvábí. Je také přirozeně odolný vůči zápachu a 100% biologicky odbouratelný. Německá společnost AMSilk kultivuje bakterie Escherichia coli fermentací rostlinného odpadu z potravinářského průmyslu. EQXX je vybaven tahy pro uvolnění dveří tkanými z AMSilk Biosteel, ale společnost také prodává produkty Silkbeads a Silkgel pro použití v lékařských nátěrech a v produktech osobní péče.

Termoplast UBQ

Možná, že mým oblíbeným „obnovitelným materiálem“ je UBQ – náhradní termoplastická peleta vhodná pro vytlačování, lisování a 3D tisk, vyrobená výhradně z odpadu. Ano, jakýkoli netříděný domácí odpad, zbytky z drtiče vozidel atd., se rozloží na lignin, celulózu, vlákna a cukry a poté se roztaví s dalšími smíšenými plasty za vzniku kompozitních termoplastických pelet UBQ. Proces nevyžaduje žádnou vodu a minimální spotřebu energie a neprodukuje žádný odpad ani odpadní vody. Mřížky reproduktorů opěrky hlavy EQXX jsou UBQ a Mercedes zkoumá jejich použití v prohlubních kufru a dalších částech.

Obnovitelné zdroje uvnitř vozu doplňují přepychové tmavě modré koberce s hustým vlasem vyrobené ze 100% bambusových vláken, bílý koberec s krátkým vlasem na konzole vyrobený z recyklovaných rybářských sítí a zbytků koberců a modré textilie na panelu dveří a umělé tkaniny Dinamica. Semiš na volantu, dveřních panelech a obložení stropu, jsou vyrobeny z recyklovaných polyesterů (plastové lahve) a polyuretanů. Mnoho z těchto materiálů má stále nízkou vývojovou křivku trvanlivosti a nemusí nikdy projít přísnými testy kvality automobilů pro extrémní teploty, sluneční záření, mechanické opotřebení a vystavení rozpouštědlům.