Na světě neexistuje jezdec, který by měl se soutěžními vozy ŠKODA FABIA tolik zkušeností jako Jan Kopecký. Jak hodnotí všechny generace od WRC přes S2000 až po přicházející RS Rally2?

FABIA WRC: Zlobivá kráska
Nejdříve musím zmínit vůz OCTAVIA WRC, což bylo první auto, které jsem v začátcích mé spolupráce s týmem ŠKODA Motorsport řídil. OCTAVIA byla sice trochu těžkopádná, ale pozdější verze už byly vyladěné hlavně z pohledu spolehlivosti. Pak přišla FABIA. Byla rozhodně přesnější na řízení, protože neměla dlouhé převisy vpředu a vzadu jako OCTAVIA. Skvělý byl motor, který měl výkon a spousty točivého momentu v dolním spektru otáčkoměru. Pamatuji si, že krásně odjížděla ze zatáček. Když byla správně nastavená, hlavně na asfaltu fungovala skvěle a přesně poslouchala každý povel volantu. V roce 2004 jsme s ní vyhráli Barum Rally před Focusem WRC skoro o čtyři minuty! To bylo skvělé. Tato FABIA měla vážně sílu, bohužel jí však scházela spolehlivost.

Rád ale vzpomínám na období, kdy jsme vůz FABIA WRC provozovali po konci oficiálního továrního týmu u nás. S podporou továrny se nám podařilo spolehlivost hodně vylepšit. Vyřešili jsme hlavně pomalou hydrauliku aktivních diferenciálů. Na obou nápravách jsme používali konstantní tlaky a opravdu aktivní jsme nechali jen středový diferenciál. Ke konci jsme dokonce jezdili vpředu a vzadu mechanické diferenciály. FABIA mi pak ožila pod rukama a dosáhli jsme jejích nejlepších výsledků v Mistrovství světa, když jsme v roce 2006 ve Španělsku dojeli celkově pátí. V roce 2007 si od nás dokonce auto půjčil Carlos Sainz na Rally Madrid a k fungování jejího podvozku neměl jedinou poznámku. Po voze FABIA WRC se hodně změnil celkový přístup týmu ŠKODA Motorsport k vývoji a myslím, že to byl základ pozdějších úspěchů.

FABIA S2000: Opravdový závoďák
FABIA S2000 byl obrovský skok ze silného přeplňovaného vozu specifikace WRC do auta s atmosférickým motorem, který měl výkon v omezeném spektru otáček nahoře. S S2000 bylo skvělé svezení, protože na asfaltu se chovala jako opravdová motokára. FABIA S2000 byla skvělá v tom, že jste jí museli závodnicky “dřít z kůže”, aby byla rychlá. To byl skvělý zážitek. Škoda, že tehdy FIA ještě neupravila pravidla, protože motor měl určitě ještě potenciál k vyššímu výkonu. Rád vzpomínám na zvuk auta, a to jak sání, tak výfuku. S2000 byla rozhodně nejlépe znějící soutěžní FABIA. Kdyby měl každý válec svou škrtící klapku, tak by zněla ještě o maličko lépe.

Důležité bylo, že v případě vozu FABIA S2000 se změnil celý vývojový tým i přístup. Inženýři se hodně zaměřili na spolehlivost, což nastartovalo pozdější tovární i zákaznické úspěchy. Přišli také špičkoví podvozkoví specialisté, kteří auto posunuli neskutečně dopředu. FABIA byla přesná, krásně reagovala a velmi dobře se mi řídila. Skvělé vzpomínky mám třeba na Barum Rally 2009, kde se v rámci IRC šampionátu sešla špičková evropská konkurence. Tehdy jsme porazili Krise Meeka asi o minutu a Juhu Hanninena dokonce o dvě. To byl skvělý závod.

FABIA Rally2: Spolehlivá rychlost
Zajímavé bylo, že na začátku programu vozu R5, později Rally2, na tom bylo auto rychlostně dost podobně jako S2000. Dvoulitr byl na vrcholu vývoje a nová FABIA Rally2 zase na začátku. Vývojově ale udělala poslední FABIA Rally2 evo obrovský pokrok, takže kdyby dnes stály proti sobě, nebude mít S2000 šanci. Hodně se změnil styl jízdy. S2000 byla ryzejším závodním vozem a první vozy R5/Rally2 proti ní působily trochu těžkopádně. A právě na tom jsou krásně vidět výsledky průběžného vývoje ze strany týmu ŠKODA Motorsport, protože původní težkopádnost úplně zmizela. Velký rozdíl je také v motoru. Vyšší točivý moment vozu R5/Rally2 velmi usnadňuje řízení auta. U vozu FABIA S2000 jste museli správně řadit, aby se motor neustále držel v těch správných otáčkách. Rally2 je v tomto milosrdnější a právě širší spektrum pracovních otáček vám pomůže v případě, že zařadíte špatně a z okna vypadnete. I tak má motor dost síly vás vytáhnout. FABIA Rally2 a Rally2 evo je tak jednodušší na řízení především pro gentleman drivery. V tom je bezpochyby jeden z úspěchů vozů této třídy a důvod, proč jsou tyto vozy dnes tak rozšířené a tak oblíbené mezi posádkami. Komponentově je také levnější posunout rychlostně vůz kategorie Rally2 než S2000.

FABIA Rally2 je jednoznačně ze všech soutěžních vozů FABIA nejjednodušší na řízení, je relativně komfortní a řidičsky nezáludná. Je to prostě hodné auto, které se v případě profesionálního jezdce relativně snadno dostane až k limitu svých schopností. I vůz této třídy samozřejmě musíte ve světové konkurenci tlačit až na hranu, ale není to tak náročné jako v případě vozu S2000.

FABIA RS Rally2: Lepší rychlost a stabilita
Nové auto má výhodu v podvozku. S větším rozvorem náprav a širší karoserií je určitě stabilnější a rychlejší. Úplně nový motor má výhodu vyššího točivého momentu v nižších otáčkách a jsem moc zvědavý, jak tahle kombinace bude fungovat při prvním ostrém startu auta. V průběhu náročných testů vypadalo velmi slibně. Docela by mě zajímaly Andreasovy časy, kdy jel jako předjezdec na letošní Rally Bohemia.

Zdroj: ŠKODA Motorsport