Porsche odhalilo svůj přepracovaný závodní vůz 911 GT3 R založený na nejnovější generaci 992 911. Jeho cena bude v přepočtu od 13,6 milionu korun a vůz bude připravený pro sezónu 2023. Mezi události, na kterých jej obvykle uvidíte, patří severoamerická série IMSA, stejně jako globální Intercontinental GT Challenge a vytrvalostní závody, jako jsou ty, které se konají na Nürburgringu. 911 GT3 R je navržen pro soutěž GT3 a představuje střední úroveň závodních vozů 911, vložených mezi 911 GT3 Cup a 911 RSR. Rozhodující je, že GT3 R je závodním modelem 911, který je nejvíce sladěn se silničním vozem 911 GT3 RS.

Čím vůz zaujme?

Mezi klíčové vlastnosti patří rozšířené podběhy kol, odvětraná kapota, mohutné boční prahy, masivní zadní křídlo a stejně masivní zadní difuzor. Vůz také jezdí na kolech se středovým zámkem obalených závodními slicky Michelin. Tělo je převážně z oceli a hliníku, zatímco téměř všechny panely připevněné k tělu jsou vyrobeny z uhlíkových vláken. Podběhy kol jsou však vyrobeny z aramidových vláken.

Podle Sebastiana Golze, projektového manažera programu GT3 R, nebylo hlavním cílem udělat vůz rychlejší než jeho předchůdce, protože jakákoliv výhoda je smazána prostřednictvím pravidel Balance of Performance. Místo toho se inženýři soustředili na zlepšení odolnosti, takže auto bylo v podstatě schopné jet rychle déle.

Klíčem k tomu byl vývoj nového 4,2litrového plochého šestiválce s širším použitelným rozsahem otáček než u 4,0litrového motoru předchůdce. Další opatření zahrnovala stabilnější a konzistentnější aerodynamický výkon a nižší zatížení zadních pneumatik.

Nový motor poskytuje 565 koní, což je o 15 koní více než u motoru, který nahrazuje. Kromě většího zdvihového objemu těží motor také z křivek točivého momentu a výkonu, které poskytují lepší výkon v celém rozsahu otáček. Pohon zadních kol zajišťuje 6stupňová sekvenční převodovka s pádly řazení.

Motor stále sedí vzadu, za zadní nápravou, ale oproti motoru v odcházejícím voze byl nakloněn o 5,5 stupně dopředu, čímž vzniklo více prostoru pro difuzor pod karoserií. Pomocné součásti motoru, jako je alternátor a kompresor klimatizace, byly také ve voze posunuty více dopředu a níže, aby se zlepšilo vyvážení hmotnosti. Prvním velkým závodem bude 24 hodin Daytona 2023 v lednu příštího roku.