První plug-in hybrid BMW XM 2023 vstupuje do reality jako pětimístné výkonné SUV s elektrifikovaným 4,4litrovým motorem twin-turbo V-8. Tento vůz má zvláštní vzhled, ale je skutečně impozantní. Přesto má XM spoustu toho, čím ohromí, včetně divokého designu interiéru a zlatého vnějšího obložení.

Hybridy jsou v módě

Myšlenka vysoce výkonného hybridu již není divoká sama o sobě, protože tato technologie je již léta hlavní hvězdou závodů Formule 1 a postupně sklouzla do hlavního proudu v autech i SUV. Například Cayenne Turbo S E-Hybrid od Porsche převzalo první místo v řadě tohoto sportovního SUV a Mercedes-AMG přeměňuje svůj sedan C63 pouze s V-8 na elektrifikované čtyřválcové plug-in monstrum. Výkonová divize BMW M je tedy mírně opožděná na německý power-hybrid zeitgeist.

Více energie

Ani BMW se svým prvním plug-in hybridním vozem M nezlomilo formu. Tento hybridní systém funguje podobně jako mild-hybridní nastavení v třířadém BMW X7 M60 2023. Kombinuje 4,4litrový motor V-8 s dvojitým turbodmychadlem BMW s výkonem 483 koní a točivým momentem 479 lb-ft s elektromotorem integrovaným do osmistupňové převodovky M Steptronic. Tento elektromotor o výkonu 194 koní a 207 lb-ft získává energii z 317voltové baterie s kapacitou 25,7 kWh. Lze jej nabít pomocí 7,4 kW AC nabíječky z prázdného do plného za 3,25 hodiny (nebo jej lze dobít na cestách pomocí rekuperačního brzdění) a umožňuje XM ujet až 50 km pouze na elektrický pohon. V kombinaci, elektromotor a V-8 chrlí 644 koní a 590 lb-ft točivého momentu.

Ať už běží na elektřinu nebo na směs plynu a elektřiny, XM natáčí všechna čtyři kola pomocí systému pohonu všech kol xDrive vyladěného pro M. Trakce xDrive pomáhá hybridnímu hnacímu ústrojí (spolu s ovládáním startu) vyrazit XM na 100 km/h za 4,1 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250km/h, ale může být zvýšena přidáním volitelného M Driver’s Package; samozřejmě, když běží pouze elektromotor, maximální rychlost XM se sníží na více pěších 140 km/h.

Aby XM mohl změnit směr s autoritou podobnou M, má rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou 50:50. K dispozici je také zadní diferenciál M Sport, který umožňuje plně variabilní rozdělení hnací síly mezi levá a pravá kola. Jinak známý jako vektorování točivého momentu může diferenciál posílat výkon na vnější zadní kolo, aby se snížila nedotáčivost v zatáčkách, a funguje také ve spojení s M xDrive a kontrolou stability, aby pomohl udržet XM nasměrované tam, kam chce řidič. Některá další pomoc při otáčení přichází ve formě integrovaného aktivního řízení BMW, které natáčí zadní kola proti předním pro těsné manévry při nízké rychlosti, zvyšuje agilitu při mírnějších rychlostech a dává vám jistotu při vysokých rychlostech a změně jízdního pruhu (když zadní kola se pohybují ve fázi s předními).

Použití ocelového plechu v táhlech zadního zavěšení spolu s hliníkovým pomocným rámem a nosiči kol a kovanými horními rameny nápravy pomáhá snížit hmotnost. Nejzajímavější ale je, že XM nepoužívá vzduchové pružiny, stejně jako X7. To nejen dále snižuje hmotnost, ale také dodává odpružení konzistentnější pocit. Přední pružiny jsou lineární (s jedinou sazbou při plném zdvihu pružiny), zatímco zadní odpružení využívá progresivní pružiny, které nabízejí lepší jízdní komfort a zlepšenou trakci se standardními elektronicky adaptivními tlumiči .

Překvapivější než konvenční pružiny? XM využívá masivní 23palcová kola s pneumatikami 275/35R23 vpředu a 315/30R23 vzadu. Tyto ráfky a toto odpružení se musí potýkat s pohotovostní hmotností XM 3 tun – jistě to není snadný úkol, pokud jde o udržení pohodlí při jízdě.

Stejně jako nové sedany řady X7 a 7/i7 i XM přebírá nový vzhled BMW, dělené světlomety a provozní světla. Mřížka chladiče je také vybavena LED osvětlením, které je orámováno leskle černým lemováním; stejné černé lemování je také použito pro neobvyklé ozdobné lišty, které začínají od každého předního blatníku a stékají zpět pod sklo a nahoru do zadních střešních sloupků.

Kabina XM je velmi blízká interiéru Concept XM, včetně sochařského obložení stropu vyrobeného z Alcantary s osvětlením z optických vláken, zadních sedadel ve stylu M Lounge a volitelného použití horního obložení Vintage Coffee a koženého čalounění Deep Lagoon Full Merino. Standardní interiér XM je naštěstí dodáván v tradičních materiálových kombinacích s černou kůží Nappa na přístrojové desce a horních kartách dveří, černou Alcantarou na A-, B- a C-sloupcích a černou kůží Merino prakticky na všech ostatních površích s šedým kontrastním, prošíváním po celém obvodu. Můžete si také pořídit kůži Merino v oranžové Sakhir pro sedadla, středovou konzolu, spodní přístrojovou desku a obložení dveří, zatímco na palubní desce a horním obložení dveří je použita černá kůže Nappa. Konečně můžete získat kůži Vintage Coffee Merino se Silverstone spíše než zbarvením Deep Lagoon.

Další možností barevného provedení kabiny XM je Label Red, ale je k dispozici pouze pro první čtvrtletí roku 2023 a bude jedním z řady modelů XM „Label“. Všechny modely Label budou omezené edice nabízené po krátkou dobu. Label Red zvyšuje výkon systému PHEV XM na 725 koní a 735 lb-ft točivého momentu a získává jedinečný výběr laku, kol, čalounění a obložení. XM Label Red by se měl začít vyrábět v létě 2023 a podrobnosti o tom, jak si jej objednat, budou uvedeny před uvedením do prodeje.