Zcela nové Maserati GranTurismo 2024 se příští rok dostane na trh a to se dvěma velmi chutnými možnostmi: konvenčním GT s výkonným motorem V-6 inspirovaným Formulí 1 a ještě výkonnějším čistě elektrickým vozidlem Folgore se třemi motory. Oba systémy pohonu se vejdou do stejného klikatého dvoudveřového kupé, které má místo pro čtyři a pojme všechna jejich zavazadla.

Co od vozů očekávat?

Nové velké cestovní kupé přináší zpět typový štítek GranTurismo, který je od modelového roku 2019 v přestávce. Jako první přijde začátkem roku 2023 GranTurismo 2024 se spalovacím motorem, po němž bude ve druhé polovině roku následovat elektrická verze s bateriemi Folgore (italsky „blesk“ a nová podznačka EV od Maserati). Při uvedení na trh bude PrimaSerie 75th Anniversary Launch Edition, limitovaná série s některým exkluzivním obsahem. Pro vozy typu droptop bude příští rok představeno GranCabrio nabízené ve stejných výbavách a bude následovat po kupé na trh.

Možná si říkáte, no, pokud GranTurismo používá novou architekturu, vytvořenou od nuly a navrženou tak, aby vyhovovala jak spalovacím motorům (ICE), tak elektrickému pohonu a která zahrnuje spoustu hliníku a dalších lehkých materiálů, musí toto kupé používat nový STLA. Ani náhodou. Kupé nepoužívá STLA Large, novou sdílenou flexibilní architekturu pro vozidla Stellantis (Maserati, Chrysler, Dodge a další) od budoucna a která je skvěle navržena pro podporu jak ICE, tak elektrické energie. Proč? Protože práce na GranTurismu začaly před čtyřmi lety, kdy byla automobilka ještě známá jako Fiat Chrysler Automobiles a generálním ředitelem byl zesnulý Sergio Marchionne.

Nový Fiery Engine Od Maserati

Maserati má také svůj vlastní motor, dvěma turbodmychadly přeplňovaný Nettuno V-6 se spalovacím systémem vypůjčeným ze závodních vozů F1. 3,0litrový dvoulitrový V-6 s dvojitým přeplňováním debutoval v kupé Maserati MC20, poté přešel do kompaktního výkonného SUV Maserati Grecale Trofeo a nyní se nachází v GranTurismo. Motor byl zkonstruován Maserati, je vyroben Maserati a je určen výhradně pro Maserati, jedinou luxusní značku pod záštitou Stellantis.

V-6 má deaktivaci válců, aby se ušetřilo palivo, přesto dává výkon 490 koní a 443 lb-ft točivého momentu v nižší výbavě Modena; špičkové Trofeo má vyšší výkon 550 koní a 479 lb-ft. Maserati také nechalo prostor pro výkonnější verze. Do té doby by nejpikantnější Trofeo nemělo zklamat s odhadovaným časem z nuly na 100 km/h pod 3,5 sekundy a maximální rychlostí asi 320 km/h.

Maserati montuje kompaktní motor téměř uprostřed, za středovou linií předních kol. Motor je tak daleko v přídi, přední diferenciál – na rozdíl od svého předchůdce, GranTurismo má pohon všech kol – že přední hnací hřídele se musí naklánět dopředu, aby dosáhly na přední kola. S převodovkou, pohonem všech kol a motorem umístěným pod kapotou by nám bylo řečeno, že V-8 by byl příliš velký, aby se do něj vešel.

Maserati GranTurismo Folgore

A přesto není V-8 nutný, protože skutečný výkon nalezneme v plně elektrickém GranTurismo Folgore se třemi motory (všechny 300 kW – jeden vpředu, dva vzadu), které kombinují výkon 760 k. Čas z nuly na 100 km/h je asi 2,7 sekundy. Dojezd se odhaduje na přibližně 450 km v typicky optimistickém evropském testovacím cyklu WLTP, což znamená, že toto číslo bude podstatně nižší, než jak to testovala EPA. Vedení Maserati tvrdí, že po zveřejnění certifikovaných údajů očekávají pouze 160 až 320 km celkového dojezdu, ale trvají na tom, že automobilka si nedělala iluze, že by GranTurismo Folgore bylo nejlepší ve své třídě, protože se zaměřilo na výkon.

Akumulátor má tvar T-bone, táhne se středem vozu a vine se do stran, což snižuje H-bod vozu a umožňuje kupé sedět níže než ostatní elektromobily, které rozkládají své bateriové články naplocho na podlahu. Takové uspořádání ve stylu „skateboardu“ často činí podlahu vozidla (a potažmo celé auto) příliš vysokou a těžkou. Baterie o kapacitě 92,5 kWh běží na 800 voltů a dokáže vybít až 400 voltů na jedno zadní kolo a má vybíjecí rychlost až 610 kW.

Všechny verze mají vzduchové odpružení, čtyři jízdní režimy pomocí otočného ovladače na volantu, ovládání spouštění a čtyři úrovně regenerace brzd, které může řidič volit.

Žádný Folgore samozřejmě nebude mít motor produkující klasický italský hluk Maserati, takže aby tato tradice zůstala naživu, inženýři elektrických vozidel vzali přirozenou akustiku motorů poháněných měniči a digitálně je integrovali se zvukem V- 8 pro vytvoření jedinečné noty. Zvuk byl vytvořen pomocí softwaru, syntezátorů a reproduktorů uvnitř i vně vozu. Znít jako něco, myslíme si, je lepší než znít jako tiché vrnění, takže jsme nadšeni, že slyšíme toto nastavení v akci.