BMW začalo vyrábět crossover iX5 Hydrogen. Automobilka staví nový model ve svém mnichovském výzkumném a inovačním centru, přičemž vozy se od jara příštího roku stanou technologickými demonstrátory na vybraných trzích. Ve výzkumném centru společnosti pracuje kolem 900 lidí, přičemž zaměstnanci pracují na až šesti projektech vozidel současně. Zde BMW staví každý model poprvé a zajišťuje, že produkt a výrobní proces jsou připraveny na plnou výrobu.

Vodík je pro budoucnost důležitý

„Vodík je všestranný zdroj energie, který hraje klíčovou roli při pokroku směrem ke klimatické neutralitě,“ řekl Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj. Společnost využije svou testovací flotilu iX5 Hydrogen, aby se dozvěděla více o této technologii, protože společnost věří, že je zapotřebí kombinace elektrických vozidel s bateriemi a elektrických vozidel s palivovými články. Weber poznamenal, že FCEV nevyžadují kritické suroviny nezbytné pro výrobu baterií, jako je kobalt, lithium nebo nikl.

iX5 začíná svůj život v továrně společnosti Spartanburg v USA. V Německu dostává crossover novou podlahu navrženou pro umístění dvou vodíkových nádrží, které jsou umístěny ve středovém tunelu a pod zadním sedadlem. BMW instaluje 12- a 400voltové elektrické systémy, vysoce výkonnou baterii, palivové články a elektromotor během montážní fáze.

Po sestavení a nalakování podrobuje BMW crossover „komplexní provozní kontrole“ ve svém testovacím centru v Aschheimu. Nicméně iX5 již absolvoval intenzivní testovací program vedoucí k jeho výrobě.

BMW není ve svém vodíkovém úsilí osamocené. Honda tento týden oznámila, že v roce 2024 uvede na trh plug-in elektromobil s vodíkovými palivovými články. Bude vycházet z oblíbeného crossoveru CR-V, který byl pro modelový rok 2023 výrazně přepracován. Stejně jako BMW věnuje Honda speciální péči malosériové výrobě modelu, staví jej ve svém Performance Manufacturing Center v Ohiu, kde vyrábí závodní vozy Acura NSX a modely PMC Edition společnosti Acura.

Automobilky čelí novým nejistotám s elektrickými vozidly a chybějící robustní nabíjecí infrastruktura nepomáhá. Vodík však čelí podobným omezením, ale to nezabránilo BMW, Hyundai a dalším v pokračování ve zkoumání životaschopnosti této technologie.