› Tým Toksport WRT se umístil s posádkami vozů Škoda Fabia RS Rally2 Gus Greensmith/Jonas Andersson, Oliver Solberg/Elliott Edmondson a Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen na prvních třech pozicích v kategorii WRC2
› Během pátého podniku FIA Mistrovství světa v rally dosáhly posádky s vozy Škoda Fabia RS Rally2 nejrychlejších časů kategorie WRC2 na 14 z 19 rychlostních zkoušek
› Marco Bulacia/Diego Vallejo (Škoda Fabia RS Rally2) zvítězili v kategorii WRC2 Challenger, Alexander Villanueva/José Murado Gonzáles (Škoda Fabia RS Rally2) skončili jako první v kategorii WRC Masters Cup

Škoda Fabia RS Rally2

Bylo to těsné! Guse Greensmithe/Jonase Anderssona (GB/S) a Olivera Solberga/Elliotta Edmondsona (S/GB) dělilo po 329 měřených kilometrech a téměř čtyřech hodinách celkového času jízdy pouhých 1,2 sekundy. S takto malým náskokem zvítězila posádka Greensmith/Andersson na Portugalské rally, pátém podniku FIA mistrovství světa v rally (WRC), v kategorii WRC2. Solberg/Edmondson skončili druzí před kolegy z týmu Toksport WRT – Andreasem Mikkelsenem/Torsteinem Eriksenem (N/N). Pozoruhodné je, že tři posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 byly v celkovém pořadí klasifikovány na šestém, sedmém a osmém místě.

Portugalská rally dostála své pověsti jednoho z nejtěžších podniků FIA Mistrovství světa v rally. Zejména během páteční etapy otřáslo výsledky téměř po každé rychlostní zkoušce velké množství defektů, a to jak v nejvyšší třídě vozů Rally1, tak i v kategorii WRC2. Jednou z obětí byl rovněž Andreas Mikkelsen. Po přestávce ve FIA Mistrovství světa, kterou měl od Řecké rally Acropolis v září 2022, se bývalý mistr světa kategorie WRC2 se spolujezdcem Torsteinem Eriksenem vrátili do bojů v této kategorii. Za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2 provozovaného týmem Toksport WRT Mikkelsen usiloval o vedení hned od začátku. Ale defekt a nutná výměna pneumatiky stály Nory už v SS4 přibližně dvě minuty.

Když se v pátek večer po prvních osmi rychlostních zkouškách a 120 měřených kilometrech usadil prach, Oliver Solberg se spolujezdcem Elliottem Edmondsonem vedli průběžné pořadí kategorie WRC2 o 50 sekund před svými kolegy z týmu Toksport WRT Gusem Greensmithem/Jonasem Anderssonem. Do konce sobotní etapy, po dalších 149 měřených kilometrech, měli Solberg/Edmondson stále náskok 35 sekund.

Pak ale začali jednat stevardi. Po dojezdu poslední sobotní etapy, 3,36 kilometru dlouhého sprintu na rallycrossové trati v Lousadě, Solberg pobavil obrovské davy lidí několika „donuty“ – stejně jako by to udělal jeho otec, bývalý mistr světa FIA v rally Petter Solberg, alias „Hollywood“. Bohužel pravidla WRC podobné show prvky přísně zakazují. V důsledku toho dostali Solberg/Edmondson minutovou penalizaci, která je odsunula na druhé místo v kategorii WRC2. „Tato penalizace je pro fanoušky,“ komentoval situaci Solberg, který nakonec do nedělní etapy startoval se ztrátou 25 sekund na Greensmithe.

Do startu nedělní Power Stage se rozdíl zmenšil na 8,7 sekundy. Solberg vytáhl všechny trumfy ještě jednou a závěrečnou etapu rally projel ve své kategorii nejrychleji, bylo to jeho sedmé vítězství v rychlostní zkoušce tohoto víkendu. Ale náskok 7,5 sekundy na Greensmithe prostě zcela smazat nedokázal – Solberg/Edmondson nakonec prohráli o 1,2 sekundy. „Dali jsme do toho všechno, to je jisté. Gratuluji Gusovi a Jonasovi,“ ukázal Solberg sportovní chování. Malá útěcha pro Solberga: díky výsledku na Portugalské rally snížil ztrátu na vedoucího jezdce celkového pořadí kategorie WRC2 Yohana Rossela na jeden jediný bod. Pro dvojici Greensmith/Andersson znamenal portugalský úspěch druhé letošní vítězství v kategorii WRC2. Greensmith se posunul na třetí místo v celkovém pořadí kategorie WRC2.

Během Greensmithova souboje se Solbergem se Mikkelsen probojoval zpět do první trojky kategorie WRC2. Vítězstvím v pěti rychlostních zkouškách nakonec posádka Mikkelsen/Eriksen zkompletovala stupně vítězů vozů Škoda Fabia RS Rally2 a týmu Toksport WRT kategorie WRC2. „Stále si na vůz Škoda Fabia RS Rally2 zvykám. Ale už se k tomu blížím,“ řekl v cíli. Třem posádkám týmu Toksport WRT se dokonce podařilo dojet na šestém, sedmém a osmém místě v celkovém pořadí, což je působivý důkaz spolehlivosti vozu Škoda Fabia RS Rally2.

Postup v kategorii WRC Masters Cup, která je vyhrazena jezdcům nad 50 let, se zpočátku zdál být v rukou Armina Kremera za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo týmu Baumschlager Rallye&Racing. Bývalý mistr Evropy v rally a jeho spolujezdec Timo Gottschalk, vítěz Rallye Dakar, vedli ve své kategorii o více než 30 sekund. Němce však z boje vyřadily prasklé šrouby kol. Vítězství v této kategorii ale přesto získala posádka Škoda: Alexander Villanueva a spolujezdec José Murado Gonzáles ze Španělska. Kategorii WRC2 Challenger, kde mohou bodovat pouze jezdci, kteří dosud nezískali mistrovský titul v kategorii WRC2 nebo WRC3 a také nebyli dříve nominováni k zisku bodů do hodnocení výrobců, ovládli Marco Bulacia/Diego Vallejo (Škoda Fabia RS Rally2). Bolivijsko-španělská posádka týmu Toksport WRT zvítězila o více než dvě minuty.

Z pobřeží Atlantského oceánu Portugalska zamíří FIA Mistrovství světa v rally na hrubou šotolinu a do horka středomořského ostrova: Italská rally na Sardinii se pojede od 1. do 4. června.

Portugalská rally, 11.–14. května 2023, výsledky kategorie WRC2

1Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally23.44:55,1
2Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB), Škoda Fabia RS Rally2+1,2 sekund
3Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (N/N), Škoda Fabia RS Rally2+43,0 sekund
4Yohan Rossel/Arnaud Dunand (F/F), Citroën C3 Rally2+1:49,9 minut
5Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Hyundai i20 N Rally2+2:33,0 minut
6Marco Bulacia/Diego Vallejo (BOL/E), Škoda Fabia RS Rally2+3:07,4 minut

Číslo rally: 6, 7, 8
Zatímco řada vozů nejvyšší třídy Rally1 nepřežila extrémně náročné šotolinové rychlostní zkoušky Portugalské rally, nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 prokázal velkou spolehlivost. Posádky týmu Toksport WRT Gus Greensmith/Jonas Andersson, Oliver Solberg/Elliott Edmondson a Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen obsadily v celkovém hodnocení 6., 7. a 8. místo.