Menu
  • Novinky
  • Forum
  • KLASIK
  • Představujeme
  • Videa
  • Garáž
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Modely
  • Literatura
Novinky

Logo Škoda s okřídleným šípem slaví 100 let

Autor Libor Olič 18. 12. 2023
  • Sdílet
  • Tweetnout
0

› 15. prosince 1923 bylo na patentovém úřadu v Plzni zaregistrována ochranná známka Škoda
› Za autora nápadu je považován Tomáš Maglič, tehdejší obchodní ředitel značky
› V srpnu 2022 představila značka Škoda novou korporátní identitu, včetně nové podoby loga, působivější zejména na mobilních zařízeních

ŠKODA

Kruhové logo s okřídleným šípem bylo jako ochranná známka zaregistrováno na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923. Od chvíle, kdy se v roce 1925 poprvé objevilo na vozech z Mladé Boleslavi, došlo k jeho modifikacím jen několikrát, přičemž nikdy nebylo jeho původní vizuální pojetí zásadně měněno. V srpnu 2022 představila mladoboleslavská automobilka komplexní změnu korporátní identity a také novou podobu loga. To je mnohem působivější zejména na mobilních zařízeních a lze jej také flexibilněji integrovat do různých formátů.

Světoznámé logo značky Škoda zdobí vozy mladoboleslavské automobilky už od 20. let minulého století. V těchto dnech si připomínáme sto let od jeho registrace na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923.

„Jak už to u některých historických událostí bývá, není dnes snadné dopátrat se zcela přesných informací. I když se i kolem loga s okřídleným šípem, traduje více verzí příběhu, v historických pramenech existují pevné opěrné body, díky kterým můžeme genezi vzniku loga i jeho následných modifikací poměrně přesně zrekonstruovat. Nadále můžeme obdivovat nadčasovou genialitu tehdejších grafických tvůrců.“

Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea

Inspirace historií dnes známkou kvality z Mladé Boleslavi
Znak podle všeho vzešel ze soutěže vypsané technickým ředitelem značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Vladislavem Sýkorou, přičemž autorství samotného nápadu je připisováno Tomášovi Magličovi, tehdejšímu obchodnímu řediteli značky Škoda. Toho údajně inspiroval nástěnný reliéf Indiána s výraznou čelenkou, který zdobil zeď jeho. Výsledná podoba loga je však dílem profesionála. V historických pramenech se říká, že by za ztvárněním mohli být špičkoví čeští sochaři Otakar Španiel nebo Otto Gutfreund. Jejich autorství však nebylo nikdy potvrzeno. Nakonec vznikly dvě finální varianty loga s doprava letícím okřídleným šípem – jedna verze s pěti pery a druhá se třemi. Obě byly 15. prosince 1923 zaregistrovány na patentovém úřadu v Plzni jako ochranné známky společnosti Škoda, přičemž záhy se začalo používat graficky čistší a vizuálně jednodušší provedení s třemi pery nad letícím šípem. Zprvu se logo objevovalo na lokomotivách, které byly v Plzni vyráběny, a až po fúzi s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 se symbol stal součástí mladoboleslavských automobilů.

Hlubší význam prvků loga
Logo Škoda ztělesňuje důraz značky na vysoké technické a estetické standardy a precizní výrobu. Zároveň symbolizuje dynamiku pohybu vpřed. Každý prvek loga toto poselství dále posiluje: Velký kruh představuje globální dosah a bezvadný charakter výroby značky Škoda, zatímco křídlo označuje technologický pokrok, rozsah výroby a globální distribuci. Šíp směřující dopředu představuje progresivní výrobní procesy a efektivitu, zatímco menší kruh připomínající oko symbolizuje preciznost inženýrství, odbornost a rozhled. Okřídlený šíp se objevuje na automobilech, originálních dílech a informačních a komunikačních materiálech Škoda. Pozoruhodné je, že za 100 let prošel pouze pěti znatelnými úpravami a barevnými variacemi.

Změny v průběhu století byly jen decentní
Ve své originální podobě tvořil základ znaku kov, proto byla pro logo používána stříbrná a modrá barva. V 50. a 60. letech minulého století se na logu objevovala i červená varianta, často ve spojení s nápisem ŠKODA. V letech 1993‑1994 nahradila u osobních automobilů modrou barvu zelená a ohraničující kruh se rozšířil tak, aby v něm mohl být text Škoda Auto. Tato verze loga však moc dlouho nevydržela, už v roce 1994 došlo k jeho plastičtějšímu ztvárnění a vnější zelený kruh byl přebarven na černo. Zelená barva okřídleného šípu dávala jasně najevo pozitivní vztah k životnímu prostředí. Toto logo vydrželo až do roku 2011, kdy bylo nahrazena modernější a odlehčenější variantou se zelenými, stříbrnými a černými prvky. V roce 2022 představila značka Škoda výraznou obměnu korporátní identity, největší změnu za posledních 30 let. Nová podoba loga vypadá působivěji v rámci digitální komunikace, zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů.

  • Posted in
  • Novinky
  • Tagged with
  • AUTO
  • logo
  • ŠKODA
  • Sdílet
  • Tweetnout
0

Škoda Auto uvádí ‘Out of Bounds Odyssey’ ve videohře Fortnite

Předchozí článek

Proč se Tesla Cybertruck nikdy nedostane do Evropy?

Další článek

Mohlo by vás zajímat

Novinky

Desáté žákovské auto Škoda se nazývá L&K 130

5 hodinami před
Motorsport

ŠKODA Enyaq RS Race

3 dny před
Novinky

GM udržuje motor V-8 při životě masivní investicí

4 dny před

Více v Novinky

Novinky

Můžete vlastnit tuto ultravzácnou italskou zmiji

6 dny před
Novinky

Škoda Auto oslavila Evropský měsíc rozmanitosti

9. 6. 2025
Novinky

Špatná zpráva: BMW v dohledné době nepostaví žádný nový supersport

5. 6. 2025
  • Forum
  • Kontakt
  • Reklama
Cookies (seznam)
© 2011 — 2025 SKODAHOME.cz. Vytvořeno s 💚 v Praze.

✕
  • Novinky
  • Forum
  • KLASIK
  • Představujeme
  • Videa
  • Garáž
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Modely
  • Literatura