Hřbitov startupů pro elektromobily je již přeplněný. A tento seznam by se mohl ještě prodloužit, pokud Amerika bude pokračovat ve své nepřátelské obchodní politice. Vybudování nové automobilky v této ekonomice vyžaduje odvahu. Je ale také pravda, že odvětví elektromobilů teprve nyní začíná zkoumat skutečný potenciál elektrických pohonných jednotek. Naštěstí některé startupy zastávají opačný přístup. Místo honu za obřími, těžkými a drahými elektrickými nákladními vozy míří na kompaktní, lehké a cenově dostupné varianty.

Startup Telo má potenciál

Kalifornský startup Telo dosáhl v březnu klíčového milníku, když postavil svůj první prototyp elektrického pick-upu MT1. Má rozměry Mini Cooper SE, délku korby Toyoty Tacoma a kapacitu baterie podobnou Tesle Model S. Jeho generální ředitel Jason Marks tvrdí, že uvnitř se vejdou čtyři cestující o výšce 188 cm. Na papíře to zní skvěle. V nejnovějším videu Jaye Lena Marks prozradil, že Telo bylo inspirováno japonskými pick-upy Kei.

Japonské pick-upy Kei jsou malá, lehká užitková vozidla, která jsou robustní, levná na provoz, snadno se opravují a jsou všestranná. Jsou vyrobeny pro stísněné prostory a jsou super obratné – pravý opak všech moderních amerických pick-upů. Honda, Nissan, Subaru a Mitsubishi mají své vlastní pick-upy Kei a dokonce i Američané je milují. Podle údajů o japonských ojetých motorových vozidlech Američané v roce 2023 dovezli přibližně 7 500 pick-upů kei. Toto číslo se v roce 2024 vyšplhalo na téměř 10 000 kusů.

Podle federálních předpisů je v USA povolen dovoz zahraničních automobilů starších 25 let, ale jejich registrace závisí na jednotlivých státech. A zatímco některé státy takový dovoz zablokovaly – považují ho za nebezpečný pro americké ulice plné mohutných SUV a nákladních vozů – většina míst stále umožňuje tyto vozy registrovat. Mnoho Američanů to udělalo. Telo chce pro tyto typy kupujících postavit americký nákladní vůz. A načasování je naprosto příhodné – dovoz automobilů je v tuto chvíli ohrožen Trumpovými cly.

Navíc Institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) uvedl, že větší SUV a nákladní vozy bývají bezpečnější pro cestující, ale kvůli své velikosti a hmotnosti nebezpečnější pro chodce. „Nákladní auta zabíjejí chodce,“ řekl Marks ve videu Lenova vystoupení. „Nemyslím si, že je dobré mít 1,5 metru vysoké kapoty a my tomu chceme zabránit.“

Malý tým pouhých 11 inženýrů z Tela postavil dva plně funkční prototypy. Tvrdí, že vyvinuli patentovanou technologii balení baterií, která do podlahy pick-upu vmáčkne 106 kilowatthodinovou baterii s použitím 2170 článků od nezveřejněného dodavatele. (Pro srovnání, baterie Mini Cooper SE má pouze 54,2 kWh.) Má také úložný tunel podobný Rivianu pod zadními sedadly a nabíjecí port NACS vyvinutý Teslou je úhledně integrován do levého zadního světla.

Malá velikost neznamená malý výkon. A právě zde se projevují výhody elektrického pohonu. Pick-up Telo má údajně dosáhnout dojezdu 560 km a výkonu 500 koní díky svému pohonu všech kol se dvěma motory. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhé 4 sekundy. K dispozici je také verze s jedním motorem o výkonu 300 koní. A užitková stránka je na papíře působivá, s 1,5 metru dlouhou standardní korbou, kterou lze po odklopení střední části karoserie rozšířit na 2,4 metru, ve stylu GMC Sierra EV a Chevy Avalanche.

Očekává se, že základní model MT1 bude začínat na 41 500 dolarech a pokud se s federálními a státními daňovými úlevami zůstanou, mohla by klesnout až na polovinu 30 000 dolarů. Jestli tyto vozy uvidíme někdy i v Evropě, to je zatím těžké předvídat.