Lamborghini je naprosto jasné, že vyřazení spalovacího motoru z rovnice brzdí poptávku. Společnost již odložila uvedení svého prvního elektromobilu na trh a nedávno zveřejnila plány ponechat spalovací motory „co nejdéle“. Spalovací motory však nemusí nutně jezdit na benzín. Například nový motor V8 s dvojitým turbodmychadlem o objemu 4,0 litru může bez kompromisů používat syntetické palivo.
Může být syntetické palivo řešením?
V rozhovoru pro australský časopis CarExpert technický ředitel Lamborghini tvrdil, že syntetické palivo „by mohlo být zachráncem spalovacího motoru“. Rouven Mohr dodal, že nový motor Temeraria dokáže „poskytnout optimální účinnost a výkon s oběma řešeními (benzín i elektrické palivo)“. Dotkl se také emocionálního aspektu a prohlásil, že elektromobily se stále nemohou rovnat vzrušení z vozu se spalovacím motorem.
„Pokud se mě zeptáte na emoční stránku věci, jak jsem již řekl, nevidím elektrické řešení, které by bylo nyní přesvědčivé. Jeho čas přijde, věřte mi, protože tento druh technologické transformace vyžaduje více času.“ Ale i když se nadšenci zahřejí pro myšlenku žhavých elektromobilů, Mohr věří, že přijde čas, kdy si zítřejší mladí lidé uvědomí, že „dobře, stará věc se spalovacím motorem je v pohodě.“
Lamborghini vkládá své naděje do syntetických paliv, aby prodloužilo životnost motorů se spalovacím motorem po roce 2035, kdy Evropská unie zakáže prodej nových automobilů produkujících škodlivé emise. Toto rozhodnutí výslovně nezakazuje spalovací motory, ale ponechává prostor pro elektropaliva, pokud jsou uhlíkově neutrální.

Syntetická paliva se zatím neujala, a i kdyby se v nadcházejících letech ujala, zůstanou drahá, dokud se výroba nezvýší. To však pravděpodobně neodradí kupce Lamborghini. Exotická italská značka se sídlem v Sant’Agata Bolognese je součástí skupiny Volkswagen, do které patří i Porsche. To je důležité, protože Porsche vyrábí elektropalivo v Chile od konce roku 2022, kdy naplnilo model 911 syntetickým palivem vyrobeným z vody a oxidu uhličitého s využitím větrné energie.
Porsche tvrdí, že jeho elektrické palivo je „vyráběno z vodíku získaného čistě z obnovitelných zdrojů energie a CO₂ (oxidu uhličitého)“. Vyrábí se v průmyslovém měřítku ve spolupráci s chilským provozovatelem Highly Innovative Fuels (HIF), aby „spalovací motory byly co nejvíce uhlíkově neutrální“.
I když 911 stojí méně než polovinu ceny Temeraria, v základní verzi Carrera stále začíná na 129 950 dolarech. Kupujícím Porsche pravděpodobně nevadí připlatit si za syntetické palivo, pokud to znamená udržet jejich spalovací motory v chodu. Porsche slíbilo, že posledním vozem, který vyrobí se spalovacím motorem, bude 911 a že plně elektrická verze se v tomto desetiletí neobjeví. Hybrid je však již tady.
Kromě Lamborghini a Porsche se o elektropaliva zaměřují i Bentley a Bugatti. Mimo skupinu Volkswagen projevilo o syntetická paliva zájem i Ferrari. V mainstreamovém segmentu spolupracují Toyota, Mazda a Subaru na výzkumu, zda mohou spalovací motory přežít bez závislosti na fosilních palivech. Toyota dokonce zašla ještě o krok dál a experimentovala s vodíkovými spalovacími motory .
Buďme realističtí. K širokému rozšíření elektromobilů nedojde přes noc, pokud vůbec. Velkoobjemová výroba a distribuce budou trvat roky a vyžadovat kolektivní úsilí celého odvětví. Vzhledem k tomu, že většina automobilek je plně odhodlána globálně zavádět elektromobily, jsme skeptičtí ohledně toho, zda zbývá dostatek finančních zdrojů na to, aby se syntetická paliva dostala do popředí. Možná se stanou specializací pro luxusní kupce, kteří jsou ochotni zaplatit cenu, ale většina se bude muset poohlédnout jinde.