Významná inovace v automobilovém světě pochází z Rumunska. Začala zde výroba prvního sériově vyráběného motoru na světě s přímým vstřikováním zkapalněného ropného plynu (LPG). Tuto premiéru založila společnost Horse Technologies, specializující se na vývoj nízkoemisních pohonných systémů, která vznikla ze společného podniku skupiny Renault a fondu Geely Fund za účelem výroby spalovacích a hybridních motorů nové generace.
Motor budoucnosti?
Hvězdou je nový HR12 LPG, přeplňovaný tříválcový motor o objemu 1,2 litru, určený pro provoz na benzín i LPG. Kromě dvojího paliva spočívá skutečná revoluce v použití technologie přímého vstřikování zkapalněného ropného plynu, což je řešení, které se u sériově vyráběného motoru dosud nevidělo.

Špičková technologie a environmentální efektivita
Nový motor také integruje 48voltový mild hybridní systém se startérem-generátorem poháněným řemenem a DC/DC měničem, který dokáže při akceleraci poskytnout dodatečný točivý moment, snížit spotřebu paliva a emise CO2.

Výkon se pohybuje na 138 koní při 5 500 otáčkách za minutu a točivý moment 236 Nm je k dispozici již od 2 100 otáček za minutu. Při pohonu na LPG dosahuje motor o 9 procent nižších emisí CO2 ve srovnání s benzínem. Palivový systém LPG byl kompletně přepracován: motor je vybaven speciálně vyvinutým systémem přímého vstřikování, elektronickým odpařovačem pro přesnou regulaci komprese a zesílenými mechanickými komponenty. Nádrž na LPG je umístěna v prostoru pro rezervní pneumatiku, aniž by to snižovalo vnitřní prostor.

Motor HR12 LPG, vyvinutý inženýrskými týmy v Rumunsku, splňuje normu Euro 6e a je připraven splňovat budoucí normy Euro 7. Bude se vyrábět v závodě Horse’s v Mioveni, který má výrobní kapacitu 450 000 motorů ročně.

„Příchod modelu HR12 LPG dokazuje náš závazek poskytovat skutečně inovativní řešení pohonných jednotek napříč všemi typy paliv,“ řekl Patrice Haettel, generální ředitel společnosti Horse. „Technologie přímého vstřikování LPG z ní činí skutečnou světovou premiéru pro Horse Technologies a je dalším důkazem našeho globálního technologického vůdčího postavení jako expertů na alternativní paliva.“
Technologický průlom
V současné době neexistují žádné jiné motory s přímým vstřikováním LPG, které by se hromadně vyráběly ve velkém měřítku, jako například HR12 LPG. Většina dvoupalivových (benzín/LPG) motorů stále používá technologii nepřímého vstřikování, při které se LPG mísí se vzduchem před vstupem do válců. To omezuje jeho účinnost a výkon ve srovnání s benzínem.
Motor HR12 LPG představuje technologický průlom, protože kombinuje tři inovace, které dosud nebyly u motoru na LPG spojeny: přímé vstřikování, mild-hybridní asistenci a výrobu v průmyslovém měřítku, což umožňuje přesnější a optimalizované spalování, vyšší výkon a lepší účinnost a zároveň snižuje spotřebu paliva a emise. Technologie motoru stojí za to sledovat, protože snižuje emise, splňuje normu Euro 6e a je vybavena 48voltovým mild-hybridním systémem, který posouvá hranice inovací.