Mercedes čelil obrovské kritice, když opustil motor „M177“ pro nejnovější AMG C63. Navzdory zvěstem o návratu osmiválce se sportovní sedan nevrátí k pohonu V-8. Nicméně se pracuje na nově vyvinutém spalovacím motoru s velkým objemem, který bude uveden na trh koncem roku 2027. Jde o „moderní, high-tech elektrifikovaný motor V-8“ určený pro výkonné modely založené na platformě AMG.EA.

Přinese nový motor větší výkon?

Mělo by to být přirozené pokračování modelu „M178“ na obrázku, který byl uveden na trh v roce 2014. Během 11 let od svého debutu poháněl dvojitě přeplňovaný čtyřlitrový motor V-8 řadu modelů a dosáhl maximálního výkonu 720 koní ve voze s logem Mercedesu, tedy v AMG GT Black Series s plochým klikovým hřídelem. Aston Martin Valhalla používá variantu stejného motoru s výkonem 817 koní.

Vzhledem k tomu, že Aston Martin již překročil hranici 800 koní, není divu, že Mercedes-AMG slibuje od svého dalšího motoru V-8 větší výkon. Ředitel vývoje vozidel AMG Steffen Jastrow bez odhalení podrobností řekl listu Auto Express, že připravovaný osmiválcový motor bude mít větší výkon než model Black Series. Inženýři v Affalterbachu již „definovali výkon v určitém rozsahu a horní hranice je samozřejmě vyšší než to, co známe dnes“.

Kromě maximálního výkonu bude nový motor (s kódovým označením M179?) reagovat na pokyny řidiče rychleji a zlepší se mu odezva na sešlápnutí pedálu. Bude také efektivnější, aby splňoval nadcházející předpisy Euro 7. Podle generálního ředitele AMG Michaela Schiebeho se očekává, že nový motor zůstane ve výrobě i v příštím desetiletí.

Mezitím má současná generace motoru V-8 stále v sobě život, protože nedávno naznačený AMG GT Track Sport pravděpodobně používá aktualizovaný motor M177/M178. Schiebe nám vysvětlil, že „stále existují zákazníci, kteří chtějí jen motor V-8, čistý motor V-8“, a proto AMG hodlá pokračovat v prodeji osmiválcových vozů tak dlouho, dokud bude poptávka.

Zda se v nové generaci třídy C vrátí motor V-8 do modelu C63, je příliš brzy na to, abychom to řekli. Koneckonců, facelift současného vozu ještě ani nebyl k dispozici. Vlažné přijetí čtyřválcového modelu však odhalilo, že nadšenci milují své velké motory. Šéf AMG připustil, že společnost po snížení počtu válců na polovinu „ztratila některé zákazníky“, a dodal, že technologie stojící za elektrifikovaným dvoulitrovým motorem „by mohla být lépe vysvětlena“. Toto složité pohonné ústrojí se používá také v kombi C63 a modelech GLC 63.

Budoucí vidlicový osmiválec však nebude největším benzínovým motorem Mercedesu. Dvanáctiválcový motor se také dlouhodobě drží, ačkoli 6,0litrový „M279“ s dvojitým přeplňováním je nabízen pouze v Maybachu třídy S a méně známém obrněném modelu třídy S Guard. Dvanáctiválcový motor bude pokračovat na „vybraných trzích“, pravděpodobně proto, že přísnější evropské emisní předpisy ztěžují udržení dvanáctiválce na těchto trzích. Samostatně pak jiný dvanáctiválcový motor pohání Pagani Utopia.