V první polovině roku 2025 se celosvětový prodej automobilů zvýšil ve srovnání se stejným obdobím roku 2024. 34 analyzovaných společností prodalo 37,6 milionu kusů, což představuje 3% nárůst. Tento růst byl tažen společnostmi Toyota , BYD a Geely, které kompenzovaly poklesy prodejů společností Stellantis a Tesla.

Vyšší prodeje, nižší tržby

I přes vyšší objem prodeje však celkové tržby klesly na 1,4 bilionu dolarů, což představuje meziroční pokles o 2 procenta. V důsledku toho se průměrná cena za kus snížila z 38 084 dolarů na 36 074 dolarů. Ačkoli většina čínských výrobců nebyla do analýzy zahrnuta, probíhající cenová válka v Číně pomáhá vysvětlit pokles průměrných cen. BYD a Geely zvýšily své objemy o 33 procent, respektive 47 procent, ale tržby BYD vzrostly pouze o 14 procent a tržby Geely zůstaly na stejné úrovni. Je pozoruhodné, že BYD se v první polovině roku 2025 umístila na šestém místě mezi světovými výrobci automobilů z hlediska objemu.

Zisky klesly o 23 procent

Ještě znepokojivější pro toto odvětví je prudký pokles ziskovosti. Kombinace faktorů – včetně probíhající cenové války v Číně, stagnující globální poptávky, rostoucích nákladů v Evropě, narušení obchodu a nejistoty vyplývající z cel zavedených americkým prezidentem Donaldem Trumpem – měla na toto odvětví významný dopad. Provozní zisk (hrubý zisk mínus prodejní a administrativní náklady) klesl o 23 procent na 122,2 miliardy dolarů. Mezi hlavními výrobci zaznamenaly největší poklesy společnosti Stellantis a Nissan, následované Mercedesem, Fordem, Teslou, Volkswagenem, BMW, Hondou a Kiou.

5 nejlepších značek pro zvýšení tržeb

První polovina roku 2024 ve srovnání s první polovinou roku 2025

Nejistá budoucnost

Ještě dramatičtější byl propad čistého zisku, který klesl na 26,6 miliardy dolarů, což představuje pokles o 69 procent oproti roku 2024. V důsledku toho se průměrná čistá marže za jediný rok snížila z 6,1 procenta na pouhá 2,0 procenta. Tento prudký pokles odráží širší klima nejistoty, které postihuje jak západní, tak čínské automobilky. Bez flexibilnější regulace v Evropě, jasnější obchodní politiky v USA a ukončení cenové války v Číně zůstávají vyhlídky tohoto odvětví velmi nejisté. Pouze třem výrobcům se podařilo zvýšit čistý zisk: Suzuki (+9 %), Ferrari (+9 %) a BYD (+2 %).

Top 5 podle čisté marže v první polovině roku 2025

  • Ferrari: 23,4 %
  • Suzuki: 9,1 %
  • Kia: 8,1 %
  • Hyundai: 7,2 %
  • GWM: 6,9 %
  • Celkem ( 34 výrobců OEM ): 2 %

Nejziskovější automobilka na prodaný kus

  • Ferrari: 138 764 dolarů
  • Jaguar Land Rover: 6 022 dolarů
  • Porsche: 5 762 dolarů
  • Skupina Mercedes: 2 933 dolarů
  • Skupina BMW: 2 384 dolarů
  • Celkem ( 34 výrobců OEM ): 706 USD