Věděli jsme, že tento den přijde, ale to nám to nijak neusnadňuje. Ford ukončuje desetiletí tradice hot-hatchů tím, že ukončuje výrobu Focusu ST. Poslední vůz sjel z montážní linky v závodě Saarlouis v Německu v pátek 26. září. Blue Oval stále vyrábí běžný Focus, ale ne nadlouho. Výroba zcela končí v listopadu.

Další objednávky na Focus ST už nebudou

Objednávky na Focus ST byly uzavřeny před několika měsíci, takže se o jeho ukončení mluvilo už nějakou dobu. Jeho konec přichází jen pár let poté, co Ford ukončil výrobu menší Fiesty ST. Stejně jako u Focusu byl tento supermini z modelové řady zcela vyřazen. V roce 2024 generální ředitel Jim Farley obhajoval ukončení výroby hatchbacků s tím, že společnost s nimi nevydělává žádné skutečné peníze, přestože je „mnoho zákazníků miluje“.

Vyřazení modelu Fiesta v roce 2023 a modelu Mondeo rok předtím si vybralo vážnou daň na přítomnosti Fordu v Evropě. Jeho tržní podíl na kontinentu je nyní pouhých 3,3 procenta, což je méně než podíl značek Hyundai a Kia, které mají obě po 4 procentech. Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) prodal Ford v prvních osmi měsících roku 260 342 vozů. VW dodal téměř třiapůlkrát více, nepočítaje v to své četné podznačky. Samotná Škoda téměř zdvojnásobila objem prodeje Fordu, což ukazuje, jak hluboko mocní klesli.

Zánik modelu ST také ukazuje, jak se evropský segment hot hatchbacků nadále zmenšuje. Nedávno jsme kvůli přísnějším emisním předpisům ztratili Hondu Civic Type R. Hyundai i20 N a i30 N jsou dávno pryč a auta jako Peugeot 308 GTi jsou vzdálenou vzpomínkou. To neznamená, že neexistují žádné možnosti. VW stále prodává Polo GTI a Golf GTI/R, Cupra nabízí Leon a Audi má S3 a RS3 Sportback.

Čestné uznání si zaslouží také BMW M135i, AMG A35/A45 a Toyota GR Yaris. Možná se dočkáme i GR Corolly, vzhledem k tomu, že se od příštího roku bude vyrábět ve Velké Británii. Ale s blížící se normou Euro 7 a rokem 2035, který by mohl znamenat konec nových spalovacích vozů, jsou benzínové hot hatchbacky vymírajícím druhem.

Automobilky se snaží nasměrovat nadšence k elektrickým alternativám, jako jsou Abarth 500e, VW ID.3 GTX a Peugeot E-208 GTi , ale dá se s jistotou říci, že slavné dny hot hatchbacků jsou dávno pryč.

Pokud jde o závod v Saarlouis, ten zůstane otevřený až do konce roku 2032. Přestože výroba automobilů brzy skončí, 1 000 pracovních míst zůstane. Mluví se o nových modelech, ale Ford neuvádí, kde se budou vyrábět. A když říkáme „auta“, ve skutečnosti máme na mysli více SUV, přičemž k modelům Puma a Kuga se zřejmě připojí nový model velikosti Focusu.