Je to zhruba měsíc, co Daihatsu oznámilo, že v druhé polovině roku 2026 ukončí výrobu modelu Copen. Tato cenově dostupná značka Toyoty však nechala otevřené dveře pro potenciálního nástupce a skutečně, model nové generace je oficiálně ve vývoji. A co je ještě lepší, přechází na novou platformu s pohonem zadních kol, přičemž si zachovává všechny tři pedály. K-Open prozatím existuje pouze jako koncept, ale existuje mnoho důvodů se domnívat, že bude následovat sériová verze.

Co od nástupce očekávat?

Generální ředitel a prezident Toyoty Koji Sato prozradil, že předseda Akio Toyoda se ujme role „hodně řídit a brzdit Copen“ během vývoje a testování. Daihatsu nepotvrdilo, zda nový model bude i nadále splňovat předpisy pro kei car, nebo zda se z něj stane větší vozidlo. Za zmínku stojí, že K-Open není prvním Copenem s pohonem zadních kol. Pamatujete si koncept Vision z doby před pár lety?

Daihatsu neprozradilo, co se skrývá pod kapotou, ale odcházející Copen používá 0,66litrový tříválcový přeplňovaný motor o výkonu 63 koní. I když toto číslo zní skromně, vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti vozu 850 kilogramů s manuální převodovkou je dostačující. Starší koncept Vision měl větší 1,3litrový motor, pravděpodobně s vyšším výkonem, ale bohužel spárovaný s automatickou převodovkou.

Stylisticky kulaté světlomety K-Openu evokují první generaci Copenu prodávaného v letech 2002 až 2012. Neexistují žádné obrázky, které by ukazovaly střechu, takže lze předpokládat, že koncept také využívá zatahovací pevnou střechu jako jeho předchůdci. Zda se Daihatsu vrátí k krátkodobé verzi kupé, zůstává nejasné, ačkoli se zdá, že prozatím se pozornost soustředí na kabriolet.

Interiér zaměřený na řidiče se silně přiklání k analogovému designu a opouští centrální displej, jaký je vidět v konceptu Vision. Tradiční ruční brzda se nachází za pětistupňovou manuální převodovkou a zatímco většina ovládacích prvků je na volantu, několik dotykových tlačítek zabírá středovou konzolu. Kliky dveří byly nahrazeny látkovými poutky a sedadla mají velkorysé boční polstrování.

Zdá se, že Toyota je skutečně odhodlána vyrábět Copen s pohonem zadních kol. Během veletrhu Japan Mobility Show 2025 Koji Sato řekl, že se „opravdu nemůže dočkat, jaký vůz tento Copen bude.“ Také připustil, že zabalení pohonu zadních kol do tak kompaktního prostoru představuje vážnou technickou výzvu:

„Možná je těžké vyjádřit, jak úžasné to je, ale dosáhnout pohonu zadních kol u vozu s motorem vpředu a tak kompaktní karoserií je skutečně neuvěřitelné. Musíte umístit motor nízko, pečlivě umístit převodovku a kloubový hřídel a navrhnout rozložení pedálů tak, aby vše do této karoserie dokonale zapadlo. No… Rád bych hodiny vysvětloval proč, ale abych to zkrátil, je to plné moudrosti a vynalézavosti jeho vývojářů.“

Toyota zatím neuvedla, kdy Daihatsu uvede na trh třetí generaci modelu Copen, ale je nepravděpodobné, že by dorazil před rokem 2027, jelikož současný model se vyrábí až do příštího srpna.