Generální ředitel Aston Martin Lawrence Stroll nedávno u kulatého stolu pro média řekl, že drtivá většina pozitivní reakce na limitovanou edici Valor byla „šílená“. Výrobní série 110 vozů se velmi rychle vyprodala a jak Stroll poznamenal, je 10krát překročena. Valor, inspirovaný jednorázovým Victor – sám o sobě poctou modelům Aston ze 70. a 80. let – vychází z odcházejícího Vantage a má V-12 o výkonu 705 koní a šestistupňovou manuální převodovku. Stroll si myslí, že manuál je obrovskou součástí jeho úspěchu.

Sázka na manuální převodovku se vyplatila

“Celý svět, místo toho, aby si všichni mysleli, že to jde na elektřinu, se vrací k ‘Chci posunout páku’, že?” řekl Stroll. “Nemohlo to být víc obráceně – mluvím o automobilových nadšencích, petrolheadech – nemůže to být naopak. Takže studujeme příležitost, abychom to pochopili.”

Neberte to tak, že Aston bude vyrábět auta s manuální převodovkou v (relativně) velkých počtech, jako je Porsche. Ale zní to, jako by si společnost myslela, že by mohla mít úspěch s řazením pák ve svých omezených speciálech. Stroll řekl, že nasadit do Valoru manuální převodovku nebylo zvláštní výzvou.

Automobilový průmysl se může ubírat jedním směrem, ale Stroll a Aston Martin vidí, že jeho zákazníci si osvojují tradici. Nedávno společnost potvrdila, že Aston Martin Vanquish by se mohl vrátit s novým V-12 a 824 HP, který půjde jako nástupce DBS, což více než pravděpodobně oživí jméno Vanquish po šestileté přestávce.

“Je to zcela nový produkt a tento motor, alespoň pro začátek, bude k dispozici pouze v našem vlajkovém modelu, který uvedeme na podzim,” řekl Stroll. “Nepřijde v DB12 jako kdysi v DB11. Můžete si koupit V-8 nebo V-12. To se nestane. Myslíme si, že DB12 s výkonem 670 koní je dostatečný výkon, aby byla většina lidí spokojená. Nemyslím si, že to moc potřebujeme.”

Ale pro některé bude stačit pouze V-12, řekl Stroll. A protože je Aston Martin malosériovým výrobcem, neobává se stále přísnějších evropských emisních předpisů. Stejně jako manuál by se V-12 mohl objevit i v budoucích speciálních modelech.

Přesto se Aston elektrifikaci nevyhýbá. Nadcházející hypercar Vallhala bude prvním plug-inem značky, jehož dodávky by měly začít koncem tohoto roku, a Aston má také ve vývoji platformu pro elektromobily s bateriemi. Jeho první BEV dorazí v roce 2026 a tři další modely, včetně nějakého hypercaru, budou následovat.

Stroll je na roztrhání a tlačí na oživení sestavy Aston Martin. Nové DB12 dorazily v loňském roce a letos již byly uvedeny na trh nové Vantage, DB12 Volante a DBX707 s výrazně přepracovaným interiérem. Brzy bychom se měli dočkat Valhally, nového Vanquishe a také roadsteru Vantage.

“Je to docela působivé množství práce, kterou jsme za poslední čtyři roky udělali, abychom toho dosáhli,” řekl Stroll. “Musíte také pochopit, že tato společnost dříve dodávala jedno nové auto každé tři až pět let. Nyní, od té doby, co jsem to převzal, dodáváme 12 nových vozů za 12 měsíců.”