Puristé spalovacích motorů budou namítat, že neexistuje nic jako „zábavné elektromobily“, ale pokud nějaká značka dokáže tento oxymóron vyvrátit, je to pravděpodobně BMW. Mnichov si s uvedením prvního plnohodnotného modelu M bez benzínového motoru dává na čas a elektromobil M3 EV by měl dorazit až kolem roku 2028. Až se tak stane, bude mít něco, čemu se říká „Srdce radosti“.

Co BMW chystá?

Tato marketingová fráze odkazuje na jeden ze čtyř nových „supermozků“, které BMW představí v nadcházejících modelech Neue Klasse, počínaje novým crossoverem iX3. Co přesně to je? Kombinace hardwarového a softwarového kouzelnictví, jehož cílem je posunout dynamické schopnosti elektromobilů na novou úroveň.

„S 20krát rychlejším výpočetním výkonem a v kombinaci s elektrickým pohonným ústrojím můžete realizovat systém, který má dosud nevídané dynamické schopnosti,“ řekl Joachim Post, technický ředitel BMW.

Na samostatné tiskové konferenci s australskými novináři Post sdělil, že je technicky možné zkonstruovat specializovaný sportovní vůz na platformě Neue Klasse, spíše než jen verzi M běžného modelu. BMW se však k takovému vozidlu zatím nezavazuje, pouze zdůrazňuje, že modularita architektury to činí „proveditelným“.

„Elektronické řídicí jednotky, například bateriový článek – všechny věci jsou stejné, ale integrované do jiného pouzdra. Pro nás v BMW je tedy vždy klíčové přemýšlet tímto způsobem: jak můžeme vyvinout komponent a škálovat ho na každé z našich aut. Neue Klasse vám dává možnost vytvářet škálovací kombinace, aby to bylo z obchodního hlediska proveditelné.“

Historicky se BMW zdráhalo vyrábět skutečně sportovní vůz. Dokonce i model M1 s motorem uprostřed se potýkal s problémy poté, co Lamborghini, které mělo jeho výrobu původně pověřit, odstoupilo kvůli finančním problémům. Bavoři s touto myšlenkou od té doby několikrát koketovali, přičemž nejnovějším počinem je M Vision Next.

Na obrázku je vidět, že plug-in hybridní sportovní vůz byl na začátku dekády téměř připraven k výrobě. Téměř se mu podařilo získat zelenou, ale prudce rostoucí náklady na vývoj v kombinaci s pandemií COVID-19 projekt zhatily. Přestože BMW plánuje do konce roku 2027 uvést na trh více než 40 vozů, produkční verze M Vision Next mezi nimi nebude.

Sportovní vůz Neue Klasse by byl klenotem modernizované modelové řady BMW, ale vzhledem k minulým zkušenostem není naléhavé ho vybírat. Model Z4 se neprodával silně a očekává se, že příští rok skončí bez přímého nástupce v dohledu. Zpětně se model i8 za šest let prodal sotva 20 000 kusů. BMW, které do Neue Klasse utratilo přes 10 miliard eur, se zaměřuje na velkoobjemové produkty, jako jsou SUV a sedany, aby se zhodnotila jeho masivní investice.

Naděje však ještě není ztracena. Skytop a Speedtop byly v podstatě přepracované vozy M8, přesto se prodávaly za nepotvrzených 500 000 eur za kus. Pokud jsou zákazníci ochotni zaplatit půl milionu eur za BMW, mohlo by to nadřízeným dodat odvahu schválit speciální projekty. Zda by však byla poptávka po elektromobilu stejně silná jako po osmiválcovém Targa nebo Shooting Brake, je jiná otázka.