Japonský segment kei carů brzy přijde o jeden ze svých nejzábavnějších modelů. Po více než 20 letech prodeje bude v srpnu příštího roku ukončena výroba modelu Copen. Přesto existuje jiskřička naděje, že se tento drobný sportovní vůz s otevřenou střechou jednoho dne vrátí. Daihatsu uvádí, že provádí „různé studie“ o možnosti uvedení modelu třetí generace, ale zatím nepadlo žádné rozhodnutí.
Co byste o tomto voze měli vědět?
Copen debutoval v roce 2002, několik let poté, co Suzuki ukončila výrobu modelu Cappuccino. Podobně Honda Beat skončila v 90. letech, ačkoli jeho duchovní nástupce se prodával v letech 2015 až 2022 jako S660. Současný Copen je na trhu od roku 2014 a v limitované speciální edici, která byla představena v roce 2019, se dokonce dočkal kupé s pevnou střechou z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Než Copen skončí na trhu, základní model s převodovkou CVT začíná na 1 983 300 jenech (přibližně 13 300 dolarů při současném kurzu). Značka Toyota zaměřená na poměr ceny a kvality prodává také kabriolet s pevnou střechou a pětistupňovou manuální převodovkou, což cenu zvyšuje na 2 038 300 jenů (13 700 dolarů). Dokonce i nejvyšší verze GR Sport s manuální převodovkou stojí pouze 2 567 400 jenů (17 200 dolarů).

Termín „sportovní vůz“ používáme volně, protože Copen musel splňovat předpisy pro kei car, takže to zdaleka není kapesní raketa. Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 0,66 litru dosahuje výkonu 63 koní a točivého momentu 92 Nm. Na druhou stranu, k úsměvu na tváři není potřeba mnoho úsilí, když auto s manuální převodovkou váží pouhých 850 kilogramů.

S délkou pouhých 3395 milimetrů (133,6 palce) působí drobný Copen ve srovnání s Miatou obrovským dojmem. Vždycky to byl vůz s motorem vpředu a pohonem předních kol, ale koncept Vision, který byl představen před několika lety, experimentoval s pohonem zadních kol. Na obrázku níže je vidět, jak se vůz opustil s rozměry kei caru ve prospěch většího rozměru s větším motorem, ale bohužel se nikdy nedostal do výroby.

Copen byl jediným přeživším členem žánru zábavných kei carů, který nám kdysi dal ultra-svérázný Autozam AZ-1 s motorem uprostřed. Doufejme, že Daihatsu tento recept jednou oživí, vzhledem k tomu, jak silný je segment kei carů v Japonsku. Pokud ne, můžeme se utěšit vědomím, že Mazda představí další generaci svého milovaného MX-5 s větším motorem.

Mezitím automobilky jako Renault a Stellantis chtějí, aby Evropská unie přijala vlastní segment podobný kei carům s menším počtem bezpečnostních prvků, aby se snížily náklady a ceny. Ale i kdyby EU souhlasila s méně regulovanou kategorií malých aut, pravděpodobnost, že se dočkáme něčeho alespoň vzdáleně podobného Copenu, je mizivá až nulová. Tato auta by téměř jistě stejně skončila výhradně elektrická.