Jedním z nejchutnějších zakázaných plodů bylo vždy Daihatsu Copen, zábavné auto o velikosti půllitru, které si stále můžete koupit v Japonsku. Druhá generace modelu se začala prodávat již v roce 2014 a zrodilo se několik verzí, včetně odvozeného kupé s pevnou střechou, GR Sport a Cero s příchutí retro. Tento koncept Vision mířící koncem tohoto měsíce na Japan Mobility Show 2023 může být Copen se známým designem, ale je to podstatně jiné auto.

Specifikace vozu

Pro začátek je mnohem větší než stejnojmenný produkční model. Běžný Copen je kei car, takže musí splňovat určitá omezení velikosti. Zatímco standardní model je pouze 133,7 palce dlouhý a 58,1 palce široký, Vision se natahuje na délku 151 palců a 66,7 palce na šířku. Koncepční vozidlo je o něco nižší (49,8 palce vs. 50,4 palce) a má mnohem delší rozvor 95 palců ve srovnání s 87,8palcovou vzdáleností náprav u kei car.

Copen rozkvetl a stal se téměř tak velkým jako Mazda Miata. Podobně jako MX-5 – který byl nedávno v Japonsku aktualizován o verzi ND3 – využívá uspořádání s pohonem zadních kol. Pro osvěžení, kei car směruje výkon na přední kola. Když už o tom mluvíme, Vision je pravděpodobně mnohem výkonnější, protože se vyhýbá přeplňovanému 0,6litrovému tříválcovému motoru ve prospěch větší 1,3litrové jednotky. Vzhledem k tomu, že se zdvihový objem více než zdvojnásobil, výkon se jistě zvýšil daleko za 63 koní a 68 lb-ft kei car.

Poněkud zklamáním se zdá, že Vision Copen má automatickou převodovku namísto manuální převodovky nabízené pro standardní model, kterou lze mít také s CVT. Podle tiskové zprávy Daihatsu říká, že spalovací motor byl vyvinut pro provoz na palivo CN, což pravděpodobně odkazuje na uhlíkově neutrální palivo.

Díky designu je Vision Copen okamžitě známý, i když je vůz nyní mnohem větší. Zatím ho nevidíme se zvednutou střechou, ale Daihatsu říká, že vozidlo bylo navrženo tak, aby napodobovalo Active Top modelu první generace. Je to elektricky stahovací pevná střecha a auto by mělo stále nabízet určitou praktičnost se složenou střechou vzhledem k nárůstu růstu. Uvnitř má digitální přístrojový štít, relativně malý infotainment, kapacitní dotyková tlačítka à la Porsche a poutka na dveřích.

Copen je posledním ze staré gardy sportovních kei vozů, protože nástupce Hondy Beat, S660, byl vyřazen v roce 2022. Suzuki Cappuccino bylo ukončeno v roce 1998. Autozam AZ-1 s motorem uprostřed se vzdal v roce 1994, kdy Ekvivalent Suzuki – přezdívaný Cara – byl také vynechán.