Když Ferrari nedávno ukázalo Amalfi, s potěšením jsme zjistili, že nástupce Romy dostal výkonnější vidlicový osmiválec, aniž by se uchýlil k hybridnímu uspořádání. Další zajímavostí je interiér, kde „základní“ model Prancing Horse nyní disponuje přepracovaným volantem s fyzickými tlačítky a vlastním startovacím tlačítkem. Proč tato změna? Maranello reagovalo na stížnosti zákazníků na kapacitní dotyková tlačítka, která mnohým připadala frustrující, a nyní se vrací k fyzickému ovládání.
Návrat ke starým dobrým tlačítkům
Amalfi je v tomto ohledu v čele, ale všechny budoucí modely Ferrari budou mít na volantu fyzická tlačítka. Obchodní šéf Enrico Galliera řekl časopisu Autocar, že skutečná tlačítka „budou nasazena u každého nového modelu, který uvedeme na trh“. Ještě lepší je, že šéf produktového vývoje Gianmaria Fulgenzi řekl časopisu Top Gear, že modernizace stávajících modelů je možná. Současní majitelé nebudou muset vyměnit celý volant; vyměnit je třeba pouze střední část a tento postup lze provést u prodejce, aniž by bylo nutné vůz posílat zpět do Itálie.

Ale proč Ferrari vůbec přijalo dotyková tlačítka? Podle Galliery to začalo s modelem SF90 a myšlenkou vybavit supersport s motorem uprostřed nejnovější dostupnou technologií v té době. Společnost si však brzy uvědomila, že tento přístup nebyl „100% dokonalý pro použití v autě“. Dodal: „To se ukázalo a od našich klientů jsme dostali velmi hlasitou zpětnou vazbu.“
Galliera se domnívá, že dotyková tlačítka jsou „extrémně inovativní“, ale připouští, že Ferrari nezohlednilo fakt, že „když je používáte, zároveň řídíte a konečný výsledek jde proti našemu cíli – oči na silnici, ruce na volantu“. Záměrem bylo replikovat rychlost a důvěrnost používání chytrého telefonu, ale to nešlo podle plánu.

Ačkoli dotykové ovládání bývá frustrující, haptické rozhraní kupující neodradilo. Ferrari v roce 2024 zaznamenalo rekordní prodeje, dodalo 13 752 vozů, což je o 0,7 % více než v předchozím roce. Má dostatek zákaznických objednávek na pokrytí výroby do konce příštího roku, což znamená, že nově zadané objednávky nebudou vyřízeny dříve než v roce 2027.
Ferrari není jediným výrobcem automobilů, který se vzdává dotykového ovládání na volantech. Volkswagen loni obnovil fyzická tlačítka u modelů GTI, R a dokonce i u nižší verze R-Line, která se prodává mimo Spojené státy. U budoucích modelů VW také vrací některá skutečná tlačítka na středovou konzolu.

Éra palubních desek se specializovanou klimatizací a často používanými ovládacími prvky však pomalu mizí. Jistě, výjimky stále existují (napadá mě Toyota a Hyundai/Kia), ale většinou se dnes všechno točí kolem obrazovek. Vždyť i Ferrari mají dneska displej navíc jen pro spolujezdce.