Říká se, že všechno je cyklické – móda, hudba, popkultura. Totéž platí pro design automobilů. Hyundai zpopularizoval retro-fantastický „ 8bitový “ styl u svých moderních elektromobilů, zatímco Honda se snaží oživit dávno ztracený styl. Jedna věc, jejíž návrat jsme ale neviděli, jsou výsuvné světlomety. Kdysi všudypřítomný designový prvek rychle ustoupil do pozadí, protože automobilky přešly na elegantnější a jednodušší světla zaměřená více na aerodynamickou účinnost. Jaká škoda.
Jejich historie je dlouhá a zajímavá
Vzhledem k tomu, že se do moderních aut vrací tolik dalších retro prvků, proč by se nemohly vrátit i výsuvné světlomety? Nejprve trochu historie.
První výsuvné světlomety se datují do roku 1935. Společnost Cord debutovala s prototypem modelu 810 na autosalonu v New Yorku a vychvalovala technologii, která dosud nebyla k vidění. Na obou vnějších blatnících byly skryté světlomety, které se „vysunuly“ několika energickými otočeními kliky namontované na palubní desce.
Alfa Romeo představila výsuvné světlomety u sériově vyráběného modelu 8C 2900A Berlinetta jen o rok později, v roce 1936, a koncept Buicku Y-Job následoval v roce 1938. Ale až v roce 1962 se výsuvné světlomety dostaly do hlavního proudu u Lotusu Elan, který nahradil ručně ovládanou kliku prvními výsuvnými světlomety ovládanými podtlakem.
Automobilky tuto technologii rychle poté přijaly a popularita výsuvných světlometů v USA prudce vzrostla v 70., 80. a 90. letech 20. století. Bohužel posledními sériově vyráběnými vozy s výsuvnými světlomety v USA byly ironicky Lotus Esprit a Chevrolet C5 Corvette. Výroba obou modelů skončila v roce 2005 a s sebou vzala i výsuvná světla. Stejně jako u všeho dobrého a zábavného, vládní nařízení prakticky zastavila vyskakovací světla. Nebyla ale nutně zakázána.
Regulační orgány místo toho schválily aerodynamičtější design světlometů na rozdíl od klasických kulatých, utěsněných nosníků, což znamenalo, že výrobci automobilů mohli ušetřit čas a peníze upevněním elegantnějších a menších svítidel na přední části svých vozidel namísto složitých a často složitých výsuvných jednotek. Zákony na ochranu chodců na celém světě také znamenaly, že cokoli vyčnívající z horní části kapoty vozidla bylo velkým zákazem.

Ale alespoň v USA nejsou výsuvné světlomety výslovně zakázány. Tak proč jich nevídáme více? Zvlášť když je rostoucí poptávka po starých dobrých časech automobilového designu. Audi je již více než deset let v popředí v oblasti osvětlovacích technologií. V roce 2013 uvedlo na evropský trh adaptivní světlomety Matrix LED a tuto technologii nadále vyvíjí.
Audi nedávno představilo nové SUV Q3 s modernizovanými digitálními maticovými LED světlomety s mikro-LED diodami s polovodiči tenčími než vlas. Za implementací této technologie stojí Dr. Michael Kruppa, který je již řadu let vedoucím vývoje světlometů u Audi. Přestože Audi nikdy nevyrobilo jediný sériový vůz s výklopnými světlomety (téměř neuvěřitelné), Kruppa toho o moderní osvětlovací technologii ví tolik jako kdokoli jiný.

„Nejdůležitější je pochopit, že všechno, co děláme, je řízeno funkcí,“ řekl Kruppa. „Světlomety vždycky vycházejí z velmi emocionálního hlediska. Chtějí dát celému vozu jedinečný vzhled, i když světlo nesvítí.“
V Audi inženýři spolupracují s designéry, aby vytvořili svítidla, která jsou stejně funkční jako krásná, říká. S inovacemi však přicházejí i překážky, dostat na trh některé specifické osvětlovací prvky není snadný úkol. Trvalo roky, než regulační orgány schválily používání technologie adaptivního maticového osvětlení společností Audi v Evropě a na dalších trzích. V USA se podobná technologie teprve nyní dostává na silnice. Rivian je mezi prvními automobilkami, které získaly schválení své technologie adaptivního osvětlení.
„Museli jsme dokázat, že maticové LED diody jsou dostatečně robustní,“ říká Kruppa o regulačních orgánech. „Bylo velmi důležité přesvědčit regulační orgány, že nedochází k oslňování protijedoucích vozidel… Jeli jsme s nimi zkušební jízdy, abychom jim ukázali, jak systémy fungují na silnici. Na základě této zpětné vazby jsme také dokázali pochopit jejich obavy, protože regulace je poměrně staromódní.“
To je vše, co k tomu patří: světelná technologie je extrémně složitá. Výklopné světlomety by věc nepochybně ještě více zkomplikovaly.
„Pokud chcete nechat světlomety opravdu úplně zmizet, je to docela obtížné,“ říká Kruppa. „Protože nakonec potřebujete, aby měly volný, otevřený výhled pro použití v noci. V tuto chvíli je velkým problémem mechanika a všechny další součástky, které byste museli integrovat. Takže světlomety ještě zvětšíte, ztěžíte a naším cílem ve skutečnosti… není mít další mechanické pohyby.“
Dává to smysl. Přidání mechanické funkce k prvku, který ji již nevyžaduje, by byl krokem zpět. Nemluvě o dodatečných nákladech spojených s přilepením kusu plechu nebo uhlíkových vláken na přední část nárazníku a o možném narušení mnoha bezpečnostních systémů, které jsou u moderních aut vyžadovány. Navíc zde není ani moc místa pro vyskakovací funkci.
„Prostor před autem je opravdu omezený,“ říká, „takže nemáte mnoho prázdného místa, kam byste mohli posunout víko nebo kam byste mohli umístit mechanickou součástku, která by úplně zmizela. Proto se na to momentálně nezaměřujeme.“
„Pokud chcete světlomety opravdu úplně zasunout, je to docela obtížné.“
Ale to neznamená, že se firmy nesnažily skrýt své světlomety. Jen jsme si toho nevšimli.
Velkým moderním trendem jsou dělené světlomety – tedy dvoudílné svítidlo s LED světlem pro svícení poblíž linie kapoty a větším světlometem níže na nárazníku. Nové Q3 ho má, stejně jako mnoho moderních SUV. Jak poznamenává Kruppa, dělené světlomety byly vyvinuty z velké části jako způsob, jak „skrýt“ hlavní kryt světlometu, aby se pozornost soustředila na horní LED světlomet. A to je vidět na nejnovějším Q3.
„Hlavním zaměřením u dělených světlometů je skutečně estetika,“ říká. „Designéři se zaměřují na denní podmínky; používáte pouze světla pro denní svícení… Stále však musíte splňovat zákonné požadavky, což znamená, že potřebujete potkávací a dálková světla.“
„Rámečky a polymerové díly obklopující spodní světlomety byly vytvořeny tak, aby pokud nesvítí, nebyly vidět, protože vás přitahují světla pro denní svícení.“
Ať už je milujete nebo nenávidíte, dělené světlomety jsou z velké části evolucí vyskakovacích světlometů.
Ale sen o novém autě s výklopnými světlomety je z velké části v troskách. Existují i některé výjimky, jako například karosářsky upravený Ares Panther a koncept Mazda Iconic SP. Bohužel je nepravděpodobné, že někdy uvidíme další sériově vyráběné moderní vozidlo se staromódními světly.
Konkrétně u Audi nabízí výrazný světelný podpis jeho Matrix LED diod nostalgické nádechy. Tvar a funkce v některých ohledech připomínají původní R8 a TT. Kruppa se však více zaměřuje na budoucnost světelného designu, ne nutně na minulost.
„Myslím, že největším přínosem, který v budoucnu uvidíme od osvětlení, bude převzetí větší odpovědnosti v oblasti komunikace,“ říká a poukazuje konkrétně na věci, jako je autonomní řízení a bezpečnost chodců.
„Světlomety vytvoří jakýsi kontaktní bod s vnějším světlem… a vytvoří pocit bezpečí. Pevně věříme, že se to stane v budoucnu, nevím, jestli budeme potřebovat 10 let. Ale tohle je rozhodně výhled.“