Dvanáctiválcový motor umírá. Kromě několika málo vzdorovitých snah udržet tento monstrózní motor při životě většina společností zmenšila objem motorů nebo je elektrifikovala, protože The Man tvrdě zakročil proti motorům chrlícím emise a žíznivým po palivu. Rolls-Royce je jedním z mála zbývajících snílků. Jeho 6,75litrový vidlicový dvanáctiválec je všudypřítomný – pomník luxusu a výkonu, který nějakým způsobem obstál ve zkoušce času v éře zmenšování.
Ani Rolls-Royce není imunní vůči elektrifikaci
V roce 2023 společnost uvedla na trh Spectre – elegantní náhradu za ukončený Wraith. V tomto případě se však Spectre vyhnul svému ikonickému motoru V12 ve prospěch masivní baterie a dvou elektromotorů. Riziko pro značku, která je tak synonymem pro velké motory. Ale toto riziko se vyplatilo; Spectre se stal obrovským hitem. V loňském roce byl nejprodávanějším Rolls-Royce v Evropě a dokonce si získává i zcela nové, mladší publikum.

Více než 40 procent kupujících vozu Spectre jsou u Rolls-Royce úplně noví, uvedla společnost nedávno v rozhovoru pro The Drive, a těmto kupujícím je průměrný věk kolem 35 let. Medián věku kupujících vozů Rolls-Royce jako celku mezitím klesl na 42 let – což je daleko od mediánu zhruba 60 let z doby před deseti lety.

Nyní je k dispozici varianta Black Badge, která by tato čísla měla jen vylepšit. V jazyce Rolls-Royce znamená „Black Badge“ „výkon“. Stejný štítek s označením nese i Cullinan a Ghost, což každému modelu dodává trochu extra šmrnc a agresivní černé akcenty.

V tomto případě se výkon modelu Spectre zvýší z již tak působivých 584 koní a 940 Nm točivého momentu ve standardní variantě na 659 koní a 960 Nm točivého momentu u modelu Black Badge. Přestože je poháněn stejnou lithium-iontovou baterií s kapacitou 102 kilowatthodin a dvěma elektromotory, znamená to nárůst o 82 koní a 204 Nm točivého momentu.

Díky tomuto dodatečnému výkonu se Spectre Black Badge rozjede z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy (místo 4,4 sekundy) a dosáhne maximální rychlosti… dostatečně rychlé (neboli elektronicky omezené na 250 km/h). Rolls-Royce také upravil tlumiče, aby se snížilo prohýbání karoserie při prudké akceleraci a naklánění karoserie v zatáčkách. Řízení je také těžší a citlivější pro lepší odezvu.

Ale není to jen výkon, co odlišuje Spectre Black Badge. Výrazný vzhled mu dodávají robustní 23palcová kola a téměř všechny vnější ozdobné prvky – včetně odznaku Spirit of Ecstasy na kapotě – pokrývá lesklý černý chrom. Ne, není to lak.

Interiér je bohatý na karbonové akcenty a v tomto případě je doplněn naprosto krásnou kůží v barvě Peony Pink – dokonale křiklavý odstín, který ladí s jemností exteriéru v šedé barvě Tempest. A samozřejmě, standardní výbavou je charakteristický stropní čalounění Starlight (jak by mělo být u všech modelů Rolls-Royce). Ale jako takzvaný „výkonný“ model skupiny, vzdává Spectre svým sourozencům z Black Badge čest elektrickým pohonem? Nebo touží po dvanáctiválcovém motoru?

Zpočátku byste mohli toužit po jemném dunění a okouzlujícím charakteru dvanáctiválcového motoru, obzvláště v krásném sportovním kupé, jako je toto. Ale čím silněji šlapetr do pedálů Spectre Black Badge, tím méně vás zajímá, co je pod kapotou. Sešlápnutí plynového pedálu vyvolá nekonečnou vlnu elektrického točivého momentu; ohromujících 960 Nm vás vrazí přímo do opěradla. Na něco, co váží více než 2980 kg, je toto auto brutálně a návykově rychlé. Více než Ghost nebo Cullinan před ním.

Rolls-Royce vylepšil odpružení tak akorát, aby bylo stejně schopné jako kultivované. Řízení je naopak lehké, ale citlivější. Naklánění karoserie – no, stále ho je dost. Ale alespoň se zdá, že je vůz ochotnější projíždět zatáčky. Aktivujte si příhodně pojmenovaný „Rolls-Royce Sound“ a při prudším zrychlení se kabinou rozezní jemné futuristické svištění. Není to sice dunění dvanáctiválce, ale funguje to. I bez něj se Spectre Black Badge stále řítí po silnici, jen… tišeji.

A i přes všechna uhlíková vlákna v dohledu se interiér příliš nevyznačuje akcenty závodních vozů. Je stejně pohodlný a luxusní jako pořádný Rolls-Royce. Jen o něco rychlejší. To je z velké části důvod, proč dává Spectre Black Badge jako elektromobil největší smysl. Je tichý, kultivovaný a pohodlný, a přitom stále sakra rychlý. Jak nám historie říká, Rolls-Royce by neměl být hlučný. Neměl by být hlučný. Dokonce i modely s motorem V12 mohou být při nízkých rychlostech trochu moc dunivé. Jak nezdvořilé …
Přes všechny pochmurné pocity obklopující zmenšování a elektrifikaci je Rolls-Royce jednou z mála luxusních značek, které to dělají správně – a to bez ohledu na dvanáctiválec.