Historický význam vznětových motorů v Evropě nelze přeceňovat. Na svém vrcholu v roce 2010 tvořily vznětové motory více než 50 procent prodeje nových automobilů. To bylo samozřejmě těsně před otřesným skandálem skupiny Volkswagen, který s odstupem času pravděpodobně znamenal začátek konce. Prodeje se nikdy neobnovily a od té doby klesají. V roce 2017 se podle údajů zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů poprvé od roku 2009 prodávaly benzínové vozy nad vznětovými.
Když se hybridy a elektrovozy začínaly prodírat na evropský trh
Přeneseme se do roku 2021, kdy se v Evropě poprvé v historii prodaly hybridní vozy s automatickým nabíjením, které překonaly prodejnost dieselových vozů. O rok později byla poptávka po čistě elektrických vozech vyšší než po vozech s dieselovým pohonem, což bylo poprvé na kontinentu. V roce 2025 pád dieselových motorů pokračuje a vozy sestupují z pódia a klesají na čtvrté místo.
Plug-in hybridy si během prvních deseti měsíců roku drží 9,4% podíl na trhu. Do října tvořily dieselové vozy pouze 8% celkového prodeje nových vozů v 27 zemích EU, dále na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku (ESVO) a ve Spojeném království.
Jak si dokážete představit, změna pozic mezi dieselovými a plug-in hybridními vozy se nestala přes noc. Do konce druhého čtvrtletí roku 2025 již plug-in hybridy předčily dieselové vozy, pokud jde o popularitu mezi kupujícími nových vozů. Tato propast se pravděpodobně v posledních dvou měsících roku bude dále zvětšovat a je těžké si představit, že by dieselové vozy někdy znovu získaly místo na stupních vítězů.

Jak se to stalo? K dramatickému poklesu dieselových motorů přispělo několik faktorů. Přísné emisní předpisy tlačily automobilky k hybridům, plug-in hybridům a elektromobilům. Tento posun přišel na úkor dieselových motorů, které nyní v segmentu malých vozů do značné míry chybí. Doby, kdy jste si mohli koupit Volkswagen Polo nebo Renault Clio s naftovým motorem, jsou dávno pryč.
Dalším hřebíkem do rakve vznětových motorů jsou značné pobídky pro elektrifikovaná vozidla, které povzbuzují kupující k přechodu na hybridy a čistě elektromobily. Ekologičtější auta také obvykle těží z nižších daní, což je další důvod, proč kdysi dominantní vznětový motor mizí.
Za zmínku také stojí, že benzínové motory se neustále zlepšují v účinnosti, čímž se dále zmenšuje rozdíl oproti dieselovým motorům. Zařízení VW na snižování emisí přirozeně tento pokles jen urychlila. Navíc pokračující úsilí EU o snižování emisí z vozových parků, které vyvrcholilo zákazem nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035, dále snížilo prodej dieselových motorů.
Hybridy mezitím v prvních deseti měsících roku tvoří více než třetinu nově registrovaných automobilů v regionu EU+EFTA+Spojené království. S 34,7% podílem na trhu hybridy s přehledem předbíhají benzínové vozy (26,9%) a elektromobily (18,3%).
Do budoucna bude pravděpodobně pokračovat vzestup elektromobilů, poháněný přílivem cenově dostupného čínského dovozu a novými nabídkami od tradičních automobilek. Renault právě představil charismatický Twingo a VW uvede na trh ID. Polo příští rok a v roce 2027 uvede na trh základní model.






