Porsche loni ukončilo výrobu původního Macanu v Evropě, ne proto, že by chtělo, ale proto, že muselo. Tento benzínový crossover nesplňoval obecné bezpečnostní nařízení (GSR2), které vstoupilo v platnost v červenci 2024, což donutilo Zuffenhausen ukončit výrobu svého „dojného krávy“ na Starém kontinentu. Vůz je stále k dispozici v jiných částech světa, které nedodržují legislativu GSR2. Dny první generace Macanu jsou však sečteny, protože výroba skončí příští rok. Co bude následovat? Nový benzínový crossover.
Co je v plánu?
Tyto „významné dodatečné výdaje“ částečně alokované na investice do nových benzínových a hybridních motorů se projeví v novém crossoveru se spalovacím motorem. V březnu společnost Porsche uvedla, že zvažuje nový produkt se spalovacím motorem a „vyhodnocuje nezávislou modelovou řadu v segmentu SUV se spalovacími a hybridními pohonnými jednotkami“. To je nyní rozhodnuto a model se začne prodávat za tři roky.
Během konferenčního hovoru o výsledcích hospodaření za první polovinu roku 2025 generální ředitel Oliver Blume potvrdil, že do roku 2028 dorazí nový crossover na benzínový pohon. Muž, který v Zuffenhausenu řídil pravidla, jej popsal jako „velmi, velmi typické Porsche pro tento segment a zároveň odlišné od Macanu s elektrickým pohonem “. Aby jej společnost uvedla na trh v tak krátkém čase, „urychluje proces velmi krátkými vývojovými časy“.

Blume blíže neuvedl, jak bude vozidlo připraveno do roku 2028, přestože právě dostalo zelenou. Náš odhad je, že Porsche se pro urychlení vývoje spoléhá na prémiovou spalovací platformu (PPC) od koncernu Volkswagen. Pokud ano, crossover bude pravděpodobně mít mnoho společného s nejnovějším Audi Q5. To by nebylo bezprecedentní, protože odcházející Macan je postaven na platformě MLB, která byla základem předchozí generace Q5. Porsche dokonce již uvedlo, že nový model „by těžil ze synergií“.
Nejnovější Q5 je prvním SUV skupiny VW na architektuře PPC a je dodáván se čtyřválcovými benzínovými a naftovými motory, plug-in hybridními systémy a silnějším motorem V-6 pro atraktivní verzi SQ5. Ten disponuje třílitrovým mild-hybridním motorem s výkonem 362 koní. Zda nový crossover Porsche bude zrcadlit modelovou řadu Q5/SQ5, se teprve uvidí, ale je nepravděpodobné, že by byl nabízen motor 2.0 TDI. Společnost se v roce 2018 zavázala k opuštění naftových motorů po nepříjemném skandálu Dieselgate.
Vzhledem k tomu, že testování prototypů je stále v rané fázi, máme pouze příslib nového designu s „charakteristickým profilem Porsche“. Blume říká, že nováček bude konkurovat ve stejném segmentu jako Macan, takže očekávejte podobnou stopu.
Pokud jde o název vozidla, rozhodně to nebude Macan. Jakmile bude první generace modelu v roce 2026 vyřazena z výroby, Porsche si tento název vyhradí výhradně pro čistě elektrickou druhou generaci. Mezi ukončením výroby původního Macanu a jeho přímého nástupce bude zhruba dvouletá mezera.
Společnost původně neplánovala vyvíjet další crossover se spalovacím motorem a vsadila vše na elektrický Macan. Smířila se však s realitou, že elektromobily nezískávají takovou popularitu, jak Porsche doufalo, což donutilo vedení k přehodnocení.