Možná jste si všimli, že výrobci automobilů nabízejí majitelům elektrických vozidel další zvýšení výkonu. Mercedes, Tesla, Polestar a další to dělají vzduchem. Dalších 68 koní za pár desítek tisíc může znít ve vašem novém Polestar 2 lákavě, ale jak to funguje? EV nejsou jako auta s vnitřním spalováním, která jsou ve skutečnosti hardwarově omezena na určité množství výkonu. Změnou několika nastavení v měniči EV je možné odemknout více výkonu bez jakýchkoli šroubů, i když s omezeními.

Změna výkonu na dálku

Elektrická hnací ústrojí se točí kolem napětí a proudu – ten je vyjádřen jako ampéry. Proud v elektromotoru se převádí přímo na točivý moment, zatímco napětí určuje rychlost vašeho motoru. Zvyšující se proud pro danou rychlost motoru znamená vyšší příkon (koní). Je to opravdu tak jednoduché. Napětí v trakčním systému zůstává pro daný stav nabití relativně konstantní, takže změna proudu je způsob, jak elektromobily dostanou více či méně energie k zemi.

Bezpečný limit pro udržení elektrického hnacího ústrojí se nazývá trvalý proud. Proud vytváří teplo, ale dokud se to teplo dá zvládnout, je to všechno omáčka. Změřte teplo a můžete omezit proud na bezpečnou úroveň. Nic se neroztaví, není slyšet hlasité praskání a žádné palubní desky se nepromění ve vánoční stromky. Často je však možné více, a to je místo, kde do obrazu vstupuje nárazový proud. Jedná se o úroveň proudu vyšší než nepřetržité hodnocení, které lze udržet po omezenou dobu, než se teploty vymknou kontrole. Pokud máte složitý a schopný kapalinový chladicí systém pro motor, baterii a invertor – jako většina elektromobilů – můžete to dělat s určitou mírou volnosti.

Za předpokladu, že výrobce automobilů otestoval teplotní limity spojené s krátkodobým zvýšením proudu a je přesvědčen, že je lze zvládnout, máte svou bezdrátovou aktualizaci zvyšující výkon připravenou k odeslání.

Jaké jsou limity?

Skutečným limitem je skutečně chemie baterie. Většina automobilových baterií může poskytnout obrovské množství energie při nárazu. Stačí zkřížit klíč mezi kladným a záporným vodičem ve 12V baterii vašeho vlastního vozidla, abyste toho byli svědky (ne ve skutečnosti to nedělejte), ale hnací ústrojí by to mohlo být neschopné zvládnout v mnoha klíčových oblastech. Konektor, stykač nebo jiná součást může pod tlakem selhat.

Nalezení úzkého hrdla není pro některé automobilky jednoduché. Ford Mach-E GT měl v poslední době vážné problémy. Zdá se, že Ford neměřil teplo na správném místě, a proto jeho udávaný limit výkonu pro Mach-E nebyl ve skutečnosti udržitelný. Jinými slovy, běželo příliš mnoho zesilovačů.

Potenciál pro aktualizace OTA s přidáním energie je však stále obrovský. Nakonec opravdu není důvod to neudělat, pokud se to dá všechno bezpečně zvládnout. Může to znít jako podvod, že vám OEM výrobci neposkytují vše, co auto má, ale je nakonec na vás, abyste se rozhodli, zda malý nárůst výkonu stojí za další investici do auta.