Společnost Stellantis před dvěma lety oznámila plány na čtyři vysoce modulární platformy na podporu elektrických vozidel napříč značkami automobilky. Platformy zahrnují STLA Small, STLA Medium, STLA Large a STLA Frame a jsou navrženy s ohledem na shodnost dílů, zejména pokud jde o pohonnou jednotku, která kombinuje elektromotor s převodovkou a měničem.
Podrobnosti o platformě
Stellantis oznámil, že první z platforem, které vstoupí do výroby, bude STLA Medium. Platforma je určena pro kompaktní a střední vozidla a očekává se, že bude představena koncem roku v přepracovaném kompaktním crossoveru Peugeot 3008. Platforma STLA Medium bude zpočátku obsahovat dvě varianty baterií a větší z nich (Performance pack) bude mít použitelnou kapacitu 98 kwh, což je dostačující pro dojezd asi 595 km, měřeno EPA. Menší baterie (standardní balení) bude mít dojezd asi 426 mil.
![](/app/uploads/2023/07/stellantis-stla-medium-platform_100890616_h-1200x675.jpg?v=1689070021)
Baterie budou vybaveny 400voltovou technologií, která umožní jejich relativně rychlé nabíjení. Při použití stejnosměrné rychlonabíječky Stellantis odhaduje, že nabití z 20-80 % bude trvat přibližně 27 minut. Rychleji nabíjecí 800voltové baterie jsou také určeny pro některé platformy Stellantis EV.
![](/app/uploads/2023/07/3zz-1200x675.jpg?v=1689070040)
Vozidla založená na platformě STLA Medium budou k dispozici s pohonem předních nebo všech kol, který je generován elektromotorem na každé nápravě. Výkon se bude pohybovat v rozmezí 214-382 koní.
![](/app/uploads/2023/07/stellantis-stla-medium-platform_100890614_h-1200x675.jpg?v=1689070049)
V případě dalších platforem Stellantis bude STLA Small použit pro mini a subkompaktní vozidla. STLA Large je navrženo pro prémiová vozidla střední a velké třídy a bude součástí elektromobilu Dodge, které má přijít v roce 2024 a bude založeno na konceptu Charger Daytona SRT. Platforma STLA Frame je určena pro vozidla s karoserií na rámu, včetně pickupů, SUV a dodávek. První aplikací bude Ram 1500 REV v roce 2024 s cílovým dojezdem až 500 mil.
![](/app/uploads/2023/07/stellantis-stla-medium-platform_100890618_h-1200x675.jpg?v=1689070054)
Společnost Stellantis uvedla, že navrhla platformy tak, aby byly odolné vůči budoucnosti, což znamená, že budou schopny pojmout budoucí chemické složení baterií, včetně řešení bez obsahu niklu a kobaltu a dokonce i řešení v pevné fázi. Elektrická architektura platforem, známá jako STLA Brain, také umožňuje snadnou implementaci aktualizací softwaru.
Stellantis je ve hře s EV pozdě, ale automobilka ho plánuje rychle dohnat. Aktuálně se zaměřuje na mix prodejů EV 50 % v USA do roku 2030 a 100 % v Evropě ke stejnému datu.