Společnost Stellantis před dvěma lety oznámila plány na čtyři vysoce modulární platformy na podporu elektrických vozidel napříč značkami automobilky. Platformy zahrnují STLA Small, STLA Medium, STLA Large a STLA Frame a jsou navrženy s ohledem na shodnost dílů, zejména pokud jde o pohonnou jednotku, která kombinuje elektromotor s převodovkou a měničem.

Podrobnosti o platformě

Stellantis oznámil, že první z platforem, které vstoupí do výroby, bude STLA Medium. Platforma je určena pro kompaktní a střední vozidla a očekává se, že bude představena koncem roku v přepracovaném kompaktním crossoveru Peugeot 3008. Platforma STLA Medium bude zpočátku obsahovat dvě varianty baterií a větší z nich (Performance pack) bude mít použitelnou kapacitu 98 kwh, což je dostačující pro dojezd asi 595 km, měřeno EPA. Menší baterie (standardní balení) bude mít dojezd asi 426 mil.

Baterie budou vybaveny 400voltovou technologií, která umožní jejich relativně rychlé nabíjení. Při použití stejnosměrné rychlonabíječky Stellantis odhaduje, že nabití z 20-80 % bude trvat přibližně 27 minut. Rychleji nabíjecí 800voltové baterie jsou také určeny pro některé platformy Stellantis EV.

Vozidla založená na platformě STLA Medium budou k dispozici s pohonem předních nebo všech kol, který je generován elektromotorem na každé nápravě. Výkon se bude pohybovat v rozmezí 214-382 koní.

V případě dalších platforem Stellantis bude STLA Small použit pro mini a subkompaktní vozidla. STLA Large je navrženo pro prémiová vozidla střední a velké třídy a bude součástí elektromobilu Dodge, které má přijít v roce 2024 a bude založeno na konceptu Charger Daytona SRT. Platforma STLA Frame je určena pro vozidla s karoserií na rámu, včetně pickupů, SUV a dodávek. První aplikací bude Ram 1500 REV v roce 2024 s cílovým dojezdem až 500 mil.

Společnost Stellantis uvedla, že navrhla platformy tak, aby byly odolné vůči budoucnosti, což znamená, že budou schopny pojmout budoucí chemické složení baterií, včetně řešení bez obsahu niklu a kobaltu a dokonce i řešení v pevné fázi. Elektrická architektura platforem, známá jako STLA Brain, také umožňuje snadnou implementaci aktualizací softwaru.

Stellantis je ve hře s EV pozdě, ale automobilka ho plánuje rychle dohnat. Aktuálně se zaměřuje na mix prodejů EV 50 % v USA do roku 2030 a 100 % v Evropě ke stejnému datu.