Současná generace Mazdy Miata se na trhu objevila už několikrát. Model ND dorazil před 10 lety, ale už slušně zestárl. Podle automobilky bude další verze poháněna benzínem. Pokud ale svět přejde výhradně na elektřinu, Mazda má plán na nejlepší roadster světa.
Co ukazuje patent z minulého roku?
Příkladem je tento patent společnosti Mazda, podaný v říjnu 2024, ale zveřejněný až dříve v dubnu. Nese jednoduchý název „Elektrický automobil“, ale výkresy v něm obsažené rozhodně připomínají Miatu. Uvádí se, že by se jedná o konstrukci, která by mohla fungovat v sedanu nebo jiných typech vozidel, ale popis a výkresy se rozhodně zaměřují na malý sportovní vůz.

Když se ponoříme do patentové terminologie, záměr Mazdy je okamžitě jasný: umístit baterii a elektromotor tak, aby se vytvořilo ideální rozložení hmotnosti, aniž by došlo k negativním účinkům setrvačnosti. To je to, co odlišuje tento design, protože ruku na srdce – F-150 Lightning má perfektní rozložení hmotnosti 50/50. Nalezení této rovnováhy není na platformě elektromobilu s velkým bateriovým blokem, který se rozprostírá po celé podlaze, obtížné. To ale neznamená, že při zatáčce necítíte tu váhu.
Patent společnosti Mazda nepoužívá v konstrukci skateboardu velkou baterii. Místo toho navrhuje více článků instalovaných uprostřed vozu, kde byste normálně měli tunel převodovky a hnací hřídel. Podle patentu „protože je baterie instalována v tunelové části, může být těžiště vozidla blízko středu vozidla, čímž se více snižuje moment setrvačnosti při stáčení.“
Díky tomu je hmotnost uprostřed, ale tím to nekončí. V tunelu je také namontován jeden elektromotor, který je prostřednictvím krátké hnací hřídele spojen se zadním diferenciálem. Princip je podle patentu stejný jako u umístění baterie. „Protože motor při bočním pohledu překrývá alespoň část opěradla sedadla, je v podélném směru blíže střední části vozidla. Tím lze dále snížit moment setrvačnosti při stáčení.“

Konstrukce také umožňuje prostor pro další bateriové bloky strategicky umístěné dále od středu. Patent ukazuje menší bateriové bloky namontované za každým sedadlem. Před sedadlem spolujezdce je také baterie, která slouží k vyrovnání hmotnosti řidiče. Mazda bere tuto otázku vyvážení velmi vážně.
Pokud tento design skutečně ukazuje na budoucnost Miaty, je to pravděpodobně ještě několik let daleko. Mazda již uvedla, že nechce elektrický vůz MX-5, dokud se s hmotností něco neudělá. Zachování hbitosti Miaty je důležité, ale řešením by mohly být lehčí konstrukce baterií montovaných tak, jak je popsáno v tomto patentu.
Prozatím je to ale všechno jen teorie.