Dlouho se mluvilo o nových, menších a lehčích čtyřválcových motorech Toyoty, které budou pohánět všechno. Nicméně, o velkoobjemovém spalovacím motoru navrženém speciálně pro nový vlajkový sportovní vůz společnosti bylo k dispozici jen málo informací. Supersport s označením GR by měl mít premiéru začátkem prosince a ano, bude mít motor V-8.

Kde tyto motory uvidíme?

V rozhovoru na probíhajícím veletrhu Japan Mobility Show 2025 prezident Toyoty pro pohonné jednotky Takashi Uehara potvrdil pikantní zvěsti o vidlicovém osmiválci s dvojitým turbodmychadlem. Vysvětlil, že základ tohoto nového osmiválcového motoru spočívá v připravované řadě modulárních benzínových motorů společnosti, které se skládají z jednotek o objemu 1,5 a 2,0 litru.

V konceptu GR Yaris M s motorem uprostřed má dvoulitrový motor „G20E“ cílový výkon přesahující 400 koní. Uehara sdělil, že nový motor V-8 je „obecně řečeno“ příbuzný čtyřválcovému motoru umístěnému za sedadly hot hatchbacku. V-8 bude dodávat výrazně vyšší výkon, a to nejen proto, že má čtyři válce navíc a druhé turbo.

Muž zodpovědný za motory v Toyotě také potvrdil další část fámy obklopující supersport odvozený od GT3: spalovací motor bude součástí hybridního pohonného ústrojí. Upřesnil však, že výkonný stroj nebude plug-in hybrid. Dále naznačil, že Lexus použije elektrifikovaný motor V-8 v produkční verzi zde zobrazeného konceptu Sport, který je skutečně hybrid.

Na otázku, zda bude mít luxusní divize Toyoty přístup k novému motoru, Uehara v podstatě potvrdil: „Můžete očekávat – vidíte nový sportovní vůz Lexus? To je ono…“ Naznačil také, že inženýři ladí motor V-8 pro Lexus jinak než vlajkovou loď Toyoty GR:

„Možná bychom mohli mít vidlicový osmiválec s jemnějším charakterem, nebo bychom mohli mít svalnatější a odolnější verzi.“

Předpokládáme, že Lexus dostane „jemnější“ verzi, zatímco Toyota použije „těžší“ konfiguraci, zejména v závodním voze GT3. Dává smysl, aby motor V-8 poháněl více než jedno vozidlo, vývoj nového motoru od nuly pro jeden nízkosériový model by byl finančně obtížně zdůvodnitelný. Závodní protějšek pomáhá učinit investici životaschopnou, zatímco derivát Lexusu legální pro silniční provoz zlepšuje úspory z rozsahu.

Toyota není jediným výrobcem automobilů, který investuje do nového motoru V-8. AMG jeden vyvíjí a její mateřská společnost Mercedes dokonce zůstává věrná úctyhodnému motoru V-12. Mezitím BMW již potvrdilo, že motor V-8 upravuje tak, aby splňoval nadcházející emisní předpisy, a zajistil tak jeho střednědobé přežití. Prostřednictvím Porsche má v úmyslu i skupina Volkswagen udržet motory V-8 při životě až do 30. let 21. století. Takže ano, V-8 nikam nevede.