Vývoj specializovaného sportovního vozu není snadný úkol. Automobilky musí navrhnout zakázkové díly pro model, který se neprodá ve velkém množství. Bez možnosti rozložit náklady sdílením komponentů s běžnými vozy a SUV je dosažení úspor z rozsahu téměř nemožné. Stanovení vysoké ceny za účelem návratnosti investice riskuje odcizení kupujících v již tak křehkém segmentu trhu.
Sólový vůz?
Účetní by namítli, že matematika jen zřídka hraje ve prospěch sportovního vozu. Řešení? Společné úsilí o výrobu dvojčete vozů a prodej dostatečného počtu kusů, aby finanční výsledky dávaly smysl. Toyota není v partnerstvích žádným nováčkem, spojila se se Subaru u GR86/BRZ a s BMW u Supra/Z4. Může se ale největší automobilka na světě skutečně pustit do tak riskantního podniku sólo?
Zřejmě ano. Sean Hanley, šéf prodeje a marketingu společnosti Toyota Australia, časopisu Drive řekl, že společnost má na to, aby nezávisle vyvinula sportovní vůz. Na otázku, zda bude někdy vytvořen sportovní vůz GR výhradně ve vlastní firmě, byla jeho odpověď naprosto jasná: „Ano, ano a ano. Budete si muset počkat a uvidíte.“

Hanley pravděpodobně neměl na mysli LFR, protože se očekává, že supersport bude produktem Lexusu bez označení GR. Toyota naznačila návrat Celicy, ačkoli se zatím neobjevily žádné prototypy. Elektrický koncept FT-Se, zobrazený nahoře, by měl být uveden na trh někdy po roce 2026. Mezitím Supra končí příští rok, ale Toyota slíbila, že se ikonické jméno vrátí.
Dokonce se objevily zvěsti o základním sportovním voze GR, který by se nacházel pod modelem 86. Pamatujete si na S-FR? Tenhle malý koncept debutoval před deseti lety a ačkoli se nikdy nedostal do výroby, japonské zprávy nadále naznačují, že se chystá cenově dostupný výkonný vůz. Přesto je těžké si představit, že by Toyota uváděla na trh tolik produktů GR. V době, kdy dominují SUV, prostě není realistické prodávat více sportovních vozů a přitom dosahovat zisku.
To neznamená, že budoucnost bude nudná. Nový přeplňovaný benzínový motor o objemu 2,0 litru od Toyoty, představený v konceptu Yaris s středovým uspořádáním motoru, by mohl sloužit jako páteř modelové řady GR. Tento čtyřválec byl navržen pro podélné i příčné použití, takže je vhodný pro vozidla s motorem vpředu i uprostřed. Ve vyšší třídě s dvojnásobným počtem válců by Lexus LFR měl mít podle zvěstí motor V-8 s nějakou formou elektrifikace.
I když je těžké finančně ospravedlnit zakázkové vozy GR, Toyota má snazší situaci s modely GR Yaris a GR Corolla. Jejich běžné protějšky jsou po celém světě nesmírně populární a pokládají základy pro výkonné varianty. Vývoj verzí GR není přehnaně drahý, protože se nejedná o zcela nové modely, a Toyota může amortizovat náklady díky úspěchu mainstreamových modelů Yaris a Corolla. Dalším modelem GR postaveným na stávajícím modelu by mohlo být velké SUV, což šéf týmu Gazoo Racing Tomoya Takahashi označuje za „nutnost“.