Někteří lidé tvrdí, že s elektrickým autem k moři nedojedete. Rozhodli jsme se tuto cestu do Itálie absolvovat s vozem ŠKODA Enyaq iV 80x se 77 kWh baterii.

Nejprve jsme museli nastavit Škoda Connect, protože bez něj by to bylo složitější. Společně s ním jsme koupili i “Viecar OBD II autodiagnostika“, ktera jako jediná fungovala s iPhonem. Určitě jich je více, ale neměl jsem tolik času testovat, která bude nejlepší .

Aplikace s navigací

Pro navigaci jsme zvolili aplikace ABRP (spojeno přes OBD adaptér) a PUMP (spojeno přes Škoda Connect).

Hlavní aplikaci jsem použivali PUMP. Přisla nám uživatelsky přívětivější, a ke konci cesty jsme si cestu exportovatli do Apple Maps, ktere používáme primárně. Vše jsme měli spojené přes Apple CarPlay.

Zvolili jsme jako hlavní nabíjecí stanice IONYTY, které nabízejí nabíjení 350kW (auto nabízí zatím jen 125kW jako maximum, které jsme využili jen u hodně vybitého auta). Pokud má auto více jak 50% baterie, určitě se na tuto rychlost nedostanete (doufáme, že jen zatím).

Nabíjení

Nabíjení probíhalo cca 30 minut oproti plánovaným 25minutám. Vždy jsme se soustředili jen na vzdálenost k další plánované nabíječce a dojezdu, které nám auto ukazuje přes mobilní aplikaci, plus dalších 50km jako rezervu.

U nabíjecích stanic bylo vždy místo, takže jsme nečekali na žádné z plánovaných zastávek. Aplikace PUMP rovnou v průběhu cesty ukazovala volné a obsazené sloty u nabíječek, což je velmi užitečné.

Powerpass

K nabíjení jsme zvolili službu Powerpass od Škoda Auto, s tarifem 300,-/měs. Nejlevnější rychlé dobíjení bylo u IONITY za 8.20,-Kč/kWh. První nabíjení za 440,- je za nabití na 100% u pomalé 50kW nabíječky a poslední nabíjení je mezi přejížděním na další destinaci. Baterie se stále udržovala na teplotě 45°C.

Zpáteční cesta do ČR

Cestou zpět jsme stavil jen na stanicích IONITY s cenou 8.20,-/kWh a průměrnou spotřebou 20,6kWh.

ŠKODA Enyaq IV na cestách

Hned při první zastávce jsme potkali dalšího Enyaqa, který potřeboval dočerpat energii jako náš.

Při jednom dobíjení jsme dojížděli na další čerpací stanici s 6% v baterii (dojez 16km) a čekali na uvolnění nabíjecího mista asi 10min a potkali jme zde další tři vozy ŠKODA Enyaq iV.

Při čtvrté zastávce jsme si dali oběd a připravili se na nejdelší přejezd mezi nabíječkami. Rovných 325 km a více jak 3 hodiny cesty s plánovaným nabíjením již v ČR.

Poslední zastávka na cca 10 minut byla na Ionity D1 Nupaky. Jak jsme se již zmiňovali, při spotřebě 20.6 kWh a ceně na IONITY 8.20,-/kWh, nás kilometr jízdy vyšel na 1,68- Kč. Jednou jsme potřebovali dobít mezi přejezdem na jiné dobíječce, a tam byla cena 10,-/kWh.

S čistě elektrickým vozem lze po evropě cestovat celkem bez problémů, jen je třeba trochu více plánovat a nikam nepospíchat.