Před 85 lety poprvé sjel z pásu automobil s logem ŠKODA. Luxusní limuzína Škoda–Hispano Suiza byla prvním Automobilem s nezaměnitelnou značkou české automobilky. První exemplář převzal 10. května 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do ro

Okřídlený šíp je dnes jednou z nejznámějších značek v automobilovém průmyslu

Licenci pro výrobu této luxusní limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern už v roce 1924 – tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement – od původně španělské firmy Hispano-Suiza. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. Na jaře 1925 byla zahájena výroba vozu, v květnu 1926 byl dokončen první vůz. Design byl dílem předních karosáren té doby – firem Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.

První exemplář dne 10. května 1926 převzal československý prezident Masaryk

Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce na hony vzdálená. Každý vůz Škoda-Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku dle přání zákazníka. Každý vůz byl tedy originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2.700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti až 140 km/h.

Luxusní limuzína Škoda–Hispano Suiza nesla jako první automobil logo s okřídleným šípem

Dalšími zákazníky a majiteli tohoto vozu byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě vozu Škoda-Hispano Suiza odpovídala také jeho cena. Začínala na 190.000 korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu. V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280.000 korun. Pro porovnání: malá Škoda 422 stála 38.000, velká limuzína Škoda 860 zhruba 120.000 korun.

ŠKODA Hispano Suiza

Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: „ŠKODA Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů.“